سیر آفاقی و برداشتهای مولوی از آن در فیه مافیه (پژوهنامه متون ادبی دوره عرقی)

Authorsمحمد بهنام فر,جواد رحماندوست
Journalپژوهشنامه متون ادبی دوره عراقی
Page number۳۹-۵۴
Serial number۳
Volume number۳
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۲
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

اهل‌عرفان اساساً‌با‌دو‌دیدگاه‌به‌جهان‌مینگرند:‌یکی‌دیدگاه‌آفاقی‌است‌و‌دیگری،‌دیدگاه‌انفسی.‌عارف‌در‌دیدگاه‌آفاقی‌ وجود‌مطلق‌خداوند‌را‌در‌آیینة‌هستی‌میبیند.‌او‌در‌سیر‌آفاقی‌خود‌نهتنها‌با‌چشم‌سَر به‌مشاهدۀ‌مناظر‌جهان‌ظاهر‌مینشیند،‌بلکه‌ با‌چشم‌دل‌در‌پسِ‌پردۀ‌موجودات‌به‌مشاهدۀ‌حقیقت‌آفرینش‌میپردازد.‌از‌نگاه‌مولوی،‌تمامی‌کائنات‌و‌اجزای‌آن‌در‌حال‌ تحوّل‌و‌حرکت‌پیوستههستند.‌او‌در‌آثارش‌به‌مقولة‌سیر‌آفاقی‌و‌انفسی که‌در‌ادبیات‌عرفانی‌جایگاه‌مهمّی‌دارد، توجّه‌نشان‌ داده‌وآنها‌را‌درهمتنیده‌معرّفی‌کرده است.‌موالنا‌درفیهمافیه‌سیر‌آفاق‌را‌مقدّمة‌سیر‌انفس‌دانسته‌و‌با‌مطرحکردن‌برداشتهای‌ عرفانی‌خود‌از‌سیر‌آفاقی‌و‌عناصر‌آن،‌سیر‌انفسی‌را‌که‌همان‌شناخت‌حقیقت‌است،‌متذکّر‌میشود.‌در‌این‌پژوهش‌با‌استفاده‌از‌ منابع‌کتابخانهای‌و‌به‌شیوۀ‌توصیفی-تحلیلی،‌موضوع سیر‌آفاقی‌و‌تفسیرهای‌مولوی‌ازآن‌در‌فیهمافیه‌بررسی‌شده‌است.‌یافتههای‌ پژوهش‌نشان‌میدهد‌که در‌فیهمافیه‌سیر‌آفاقی‌و‌اجزای‌آن،‌نقشش‌مهمّشی‌در‌تییشین‌ آمشوزه‌هشای‌عرفشانی‌موالنشا‌دارد‌و‌بخشش‌ قابلتوجّهی‌از‌مثالها‌و‌تمثیلهاییکه‌در‌این‌کتاب‌و‌در‌جهت‌ملموسکردن معانی‌عرفانی‌و‌شناخت‌راه‌حق‌مطرح‌شده،‌مربوط‌ به‌سیر‌و‌سفر است.

Paper URL

tags: ادبیات‌عرفانی،‌سیر‌آفاقی‌و‌انفسی،‌مولوی،‌فیهمافی