تحلیل مقایسه‌ای گفتمان دانش‌آموزان دختر و پسر بر اساس رویکرد تسلط رابین لیکاف: مطالعة موردی دانش‌آموزان متوسطة اول شهرستان بیرجند

نویسندگانجلیل اله فاروقی هندوالان,راضیه اسماعیلی,حسین نویدی نیا
نشریهزبان شناسی اجتماعی
شماره صفحات۸۵-۹۷
شماره سریال۵
شماره مجلد۱۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهISI
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

پژوهش حاضر به بررسی ویژگی‌های گفتمانی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع اول متوسطة شهر بیرجند بر اساس رویکرد تسلط لیکاف (۱۹۷۵) می‌پردازد. بر اساس این نظریه، زنان به دلایل فرهنگی، اجتماعی و... در فرودست مردان قرار می‌گیرند و این موضوع در گفتمان آنها بازتاب می‌یابد. جامعة آماری این تحقیق شامل ۲۷۸ دانش‌آموز دختر و ۲۷۸ دانش‌آموز پسر است که گفتمان کلاسی آنها در طول یک سال تحصیلی ضبط و پیاده‌سازی شده و با بهره-گیری از روش کدگذاری گلیزر و اشتروس و آزمون خی‌دو تحلیل شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که اگرچه انتظار می‌رفت با ارتقاء سطح آگاهی جامعه به دلیل تحصیلات، فراگیر شدن فضای مجازی و تحولات اجتماعی، گفتمان جامعة هدف تحقیق حاضر از این تحولات تأثیرپذیری مثبت داشته باشد و به تعدیل رابطة فرادستی و فرودستی زبانی پسران و دختران منجر شده باشد، تمایزات زبانی مورد نظر لیکاف همچنان معتبر است و دختران نوجوان در تمامی معیارهایی که نشان‌دهندة بی-اعتمادبه‌نفسی، زبان عاری از قدرت و قرار گرفتن در جایگاه ضعیف است، بسامد بیشتر را با تفاوتی معنادار از آن خود کرده‌اند.

لینک ثابت مقاله

tags: رابین لیکاف نظریة تسلط گفتمان کلاسی جنسیت دانش‌آموزان دختر و پسر بیرجند زبانشناسی اجتماعی