نویسندگان | فاطمه چهکندی |
---|---|
نشریه | پژوهش های زبانشناختی در زبان های خارجی |
شماره صفحات | ۷۰۶-۷۲۱ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
با شیوع همه¬گیری ویروس کرونا، کلاس¬های مجازی، سنگ بنای آموزش را در سراسر دنیا و از جمله ایران پینهادند. از آن¬جاییکه تغییر آموزش بهقالب مجازی، انتقالی اجباری و تنها گزینة موجود برای ادامة آموزش است، این تغییر ممکن است با چالش¬های خاصی همراه باشد که در پژوهش¬های پیشین مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش، قصد دارد چالش¬های استادان گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند را در طراحی و ارائة دوره¬های آنلاین، طی شیوع ویروس کرونا بررسی کند و بهدنبال راه¬حل¬های احتمالی برای این چالش¬ها می¬باشد. داده¬های این پژوهش شامل پیام¬هایی است که در یک ترم تحصیلی بهتیم پشتیبانی ارسال شد و نمایشی زنده، طبیعی و لحظه¬ای از نگرش¬ها، برداشت¬ها و چالش¬های استادان را ارائه می¬دهد. داده¬ها با استفاده از روش تجزیه و بررسی موضوعی بران و کلارک، Braun and Clarke(2006) برای استخراج مضامین تکراری و مقوله¬های کلی که پست¬ها نشان می¬دهند، تجزیه و بررسی شد. نتایج حاصله از این پژوهش، به6 مقوله از چالش¬هایی که استادان با آن مواجه بودند، اشاره دارد. این چالش¬ها شامل مشکلات فنی، ایمنی و اعتبار آزمون¬های مجازی، نیاز به¬سیاستگذاری، برنامه¬ریزی و قوانین مشخص، تلاش استادان برای سازگاری با آموزش مجازی، چالش¬های آموزشی و چالش¬های مربوط بهدانشجویان از جمله توزیع ناکافی زیرساخت¬های فناوری، بی¬انگیزگی دانشجویان، عدم همکنشی و امکان انزوای آنها و سواد رایانه¬ای ناکافی می¬باشد. سپس، یافته¬ها با اشاره بهراه¬حل¬های ارائه شده در ادبیات پیشین برای رفع این موانع مورد بحث و گفتگو قرار می¬گیرد. این پژوهش، نتایج کاربردی برای توسعه حرفه¬ای استادان، خدمات پشتیبانی و همچنین سیاستگذاری و برنامه¬ریزی برای دوره¬های مجازی دارد.
tags: آموزش مجازی، استادان زبان انگلیسی، چالش¬ها، کوید19، راه حل¬ها.