خوش بینی سازمانی: نقش مؤلفه های سرمایه روان شناختی و میانجی گری جو روان شناختی

نویسندگانهادی براتی
همایشششمین همایش بین المللی مدیریت، روانشناسی و علوم انسانی با رویکرد توسعه پایدار
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۱-۰۲-۱۹
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مؤلفه های سرمایه روان شناختی در خوش بینی سازمانی با توجه به نقش میانجی جو روان شناختی در میان استادان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی می باشد. روش تحقیق توصیفی –همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی بود(114نفر)که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس92نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی(لوتانز و همکاران، 2007 ؛ )پرسشنامه جو روانشناختی کویز و دکوتیز (1991) و پرسشنامه خوشبینی سازمانی اسمیت و همکاران(2013) استفاده شد. در این پژوهش برای آزمون سؤال ها از آزمون های همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده و داده ها از طریق نرم افزار PLSمورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که خوش بینی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر خوش بینی سازمانی تاثیرگذار است و جو روان شناختی به عنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین خودکارآمدی، امید، تاب آوری و خوش بینی با خوش بینی سازمانی نسبتا تاثیرگذار میباشد.با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان گفت کهمؤلفههای سرمایه روان شناختی و جو روانشناختیقابلیت پیش بینیخوشبینی سازمانیاستادان را دارد و با بهبود سرمایه روان شناختی می توان خوشبینی سازمانی استادان را افزایش داد.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: خوش بینی سازمانی، سرمایه روان شناختی ، جو روانشناختی