شناسایی راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوره همه‌گیری کووید -۱۹

نویسندگانهادی براتی,محمد خوب چهره
نشریهتدریس پژوهی
شماره صفحات۱-۲۰
شماره سریال۱۰
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

شیوع ویروس کرونا (کووید-19) موجب تعطیلی مدارس اکثر کشورهای جهان شد و ارائه دروس مهارتی و کارگاهی را با چالش اساسی مواجه کرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوره همه‌گیری کروید 19 است. پژوهش بر اساس هدف، کاربردی که به روش کیفی انجام‌شده است. شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل کلیه گروه‌های آموزشی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 15 نفر به‌عنوان شرکت‌کننده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روایی ابزار اندازه‌گیری با توافق کدگذاران تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار MAXQDA10 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوران همه‌گیری کووید-19 را می‌توان در قالب 5 عامل (تولید محتوای الکترونیکی، حمایت فنی، عوامل اجتماعی، عوامل فردی و مدیریت کلاس)، 12 مؤلفه و 54 شاخص طبقه‌بندی کرد. بنابراین؛ می‌توان نتیجه گرفت که اثربخشی آموزش دروس مهارتی و کارگاهی آنلاین مستلزم حمایت بهتر از معلمان در محیط‌های یادگیری آنلاین است و پیشنهاد می‌شود که توسعه حرفه‌ای معلمان موردتوجه ویژه قرار گیرد.

لینک ثابت مقاله

tags: آموزش برخط، دروس کارگاهی، دروس مهارتی، کووید-19، یادگیری الکترونیکی