میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل بیرجند

نویسندگانخیرالنساء رمضان زاده,زهرا رضایی,حمید عباس زاده
نشریهمجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
شماره صفحات۵۱-۶۱
شماره سریال۲۱
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

مقدمه: کوریکولوم نیاز به ارزیابی مجدد حین اجرا دارد. توانمندی پایین فارغ‌التحصیلان می‌تواند به عدم انطباق محتوای کوریکولوم با نیاز شغلی مربوط باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل در شهر بیرجند به همراه ارزیابی مهارت دندانپزشکان در ابتدای شروع به کار در سال 1399انجام شد. روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود و در سال 1399 در بیرجند انجام شد. گروه هدف دندانپزشکان عمومی شهر بیرجند (85نفر)بود که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزارﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، میزان انطباق محتوا برنامه درسی با نیاز شغلی (شامل 6 زیر گروه، 93 سؤال دروس تئوری قبل و بعد از علوم پایه، دروس عملی قبل و بعد از علوم پایه، دروس پره کلینیک و کارورزی) و مهارت دندانپزشک در ابتدای شروع به کار (51 سؤال) با مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت بود. لینک پرسشنامه الکترونیک برای دندانپزشکان ازطریق پیام رسان‌های اجتماعی (تلگرام و واتساپ) ارسال شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار اکسل 2013 و با استفاده از آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: تعداد74 پرسشنامه توسط دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﻜﺎن تکمیل و تحلیل شد. در دروس علوم پایه دو درس علوم تشریحی (882/0±565/3) و سلامت دهان و جامعه (961/0±42/3) بیش­ترین و انگل‌شناسی (85/0±116/2) و ﺑﻴﻮﺷﻴﻤﻲ (98/0±159/2) ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ انطباق با نیاز شغلی را داشت. در سایر دروس، انطباق با نیاز شغلی در حد مطلوب بود. میزان مهارت دندانپزشکان پیرامون درمان سینوس بازشده، فوریت‌های پزشکی، ساخت پلاک ارتودنسی و جراحی افزایش طول تاج بسیار کم بود. نتیجه‌گیری: با توجه به میزان انطباق کم برخی دروس نظری و عملی علوم پایه، استفاده از روش‌های نوین آموزشی نظیر ادغام افقی یا عمودی کوریکولوم جهت برقراری ارتباط بین علوم پایه و بالینی ضروری است.

لینک ثابت مقاله

tags: برنامه درسی، رشته دندانپزشکی، مهارت شغلی، دندانپزشک.