The Necessity of Art Integration in Medical Education from the Viewpoints of Education Experts

نویسندگانخیرالنساء رمضان زاده,خیرالنساء رمضان زاده,افسانه بهرام,افسانه بهرام,فرشید عابدی,فرشید عابدی,خدیجه فرخفال,خدیجه فرخفال
نشریهمرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یزد
شماره صفحات۲۵۷-۲۷۰
شماره سریال۱۶
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

مقدمه: پزشکی فقط یک علم بیولوژیک نیست، بلکه هنر برخورد با ابعاد انسانی و معنوی را نیز شامل می‌­شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی نظر متخصصان آموزش‏پزشکی کشور و دانشجویان در خصوص ادغام ‏هنر در برنامه ‏درسی علوم پزشکی صورت گرفت. روش بررسی: دراین پژوهش چند­روشی (multi-method) 22 نفر از خبرگان برجسته‌ حوزه ‏آموزش و 35 نفر از دانشجویان آموزش پزشکی کشور شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ی محقق ساخته با هفت سوال در مورد ضرورت تلفیق هنر در آموزش پزشکی بود که به طور همزمان مطالعه کمی، مطالعه کیفی و تحلیل داده­‌ها انجام شد. روش کمی مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی و در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر اساتید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (83/0 = α) تأیید شد. نتایج: 100 درصد از خبرگان و 80 درصد از دانشجویان آموزش پزشکی کشور، موافق تلفیق هنر در آموزش ‏پزشکی بودند و اذعان داشتند که به‏طور رسمی در دانشگاه­‌های کشور وجود ندارد و گنجاندن آن را در برنامه ‏درسی پزشکی را لازم دانستند. از دیدگاه شرکت‌کنندگان، هنر درآموزش پزشکی کاربرد­‌های فراوانی ازجمله بهبود یاددهی و یادگیری، ارتقاء خلاقیت، ارتقاء عواطف، ماندگاری مطالب در ذهن، یادگیری کاربردی و پرورش تفکر انتقادی و خلاق دارد. نتیجه‌گیری: مجموعه‌ی نظرات خبرگان و دانشجویان بر ضرورت ادغام هنر در برنامه ‏درسی علوم پزشکی و نیز بکارگیری شیوه یاددهی- یادگیری بر مبنای هنر در رشته­‏های علوم‏ پزشکی تأکید داشتند. اما بهتر است به‏گونه­‏ای باشد که بار آموزشی بیشتری به دانشجویان تحمیل نشود.

لینک ثابت مقاله

tags: معنویت، خبرگان آموزش، ادغام، هنر، آموزش پزشکی