ارزیابی کیفیت اجرای برنامه درسی علوم پایه پزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

نویسندگانخیرالنساء رمضان زاده,محمد احمدی درمیان,خدیجه فرخ فال
نشریهآموزش در علوم پزشکی
شماره صفحات۹۰-۹۹
شماره سریال۲۴
شماره مجلد۱۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

مقدمه: اجرای موفقیت آمیز یک برنامه‌درسی برای تربیت نیروی توانمند، حیاتی است؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی¬ارزیابی¬کیفیت اجرای برنامه¬درسی مرحله علوم¬پایه¬پزشکی از¬ دیدگاه دانشجویان¬پزشکی انجام گردیده است روش ها: نوع مطالعه انجام شده توصیفی¬تحلیلی می‌باشد، که بر روی کلیه¬دانشجویان دوره علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی¬بیرجند در¬سال 1400- 1401 انجام شد. روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه ای و حجم نمونه 183 نفر بود. ابزار پژوهش پرسشنامه¬محقق¬ساخته بود، که پس از تکمیل، با نرم افزار prism نسخه ۹ تحلیل شد. نتایج: طبق نتایج مشخص شد کیفیت اهداف (66/0± 038/3، 43/0=p) و راهبردهای تدریس (76/0± 91/2، 1/0>p)، مرحله علوم¬پایه در وضعیت متوسط قرار دارد. محتوا (65/0± 156/3، 01/0>p)، امکانات و تجهیزات آموزشی (74/0± 18/3، 001/0>p) برنامه درسی مطلوب ارزیابی شد. اما کیفیت عناصر فعالیت¬های یادگیرنده (93/0± 85/2، 03/0=p)، زمان¬ (84/0± 62/2، 0001/0>p)، فضای¬آموزشی (81/0± 88/2، 04/0=p)، گروه¬های¬یادگیری (97/0± 64/2، 0001/0>p) و ارزشیابی (67/0± 83/2، 001/0>p) نامطلوب بودند. جنسیت¬دانشجویان تأثیری بر ارزیابی کیفیت برنامه¬درسی نداشته است، ولی دانشجویان با معدل¬تحصیلی بالاتر، برنامه درسی را به طور معنی¬داری مطلوب¬تر ارزیابی نمودند. نتیجه گیری: نتایج ارزیابی دال بر نامطلوب‌بودن برخی از مؤلفه‌های ارزشیابی، از دیدگاه دانشجویان بودند لذا ضرورت دارد، سیاست گذاری آموزشی در خصوص فضای آموزشی و همچنین توسعه اساتید جهت اجرای مطلوب برنامه درسی، صورت پذیرد.

لینک ثابت مقاله

tags: برنامه درسی- علوم پایه پزشکی- ارزیابی-دانشجویان