Authors | محمد اکبری,سکینه ایوبی,مریم اسدپور |
---|---|
Conference Title | هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی مدرسه |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۴-۰۲-۱۴ |
Event Place | تهران |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
سازگاری تح صیلی از مو ضوعات مهم حیطه آموز شی و از دغدغههای نظام آموز شی و والدین ا ست و ادراک دانشآموز از شتیوه فرزندپروری میتواند از عوامل مؤثر بر ستتازگاری تحصتتیلی باشتتد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ادراک از فرزندپروری با سازگاری تحصیلی دانشآموزان کلاا ششم ابتدایی شهر - بیرجند صورت گرفت. جامعه آماری دانشآموزان کلاا ششم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401 1402 بودند که بر استتاا جدول مورگان 351 نفر با روش نمونهگیری خوشتتهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه و زیر (Grolnick et al., انتخاش شتتدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاا فرزندپروری ادراکشتتده ( 1997 ا ستفاده شد. یافتهها با (Thorpe et al., مقیاا سازگاری تح صیلی پر س شنامه شخ صیت کالیفرنیا ( 1953 استتفاده از رگرستیون گامبهگام تجزیهوتحلیل شتدند. نتایج نشتان دادند ادراک از فرزندپروری و مؤلفههای آن میتوانند بین ستتتازگاری تحصتتتیلی را پیشبینی کنند. همچنین نتایج حاکی از آن بودند که حمایت مادر از خودمختاری فرزند و اشتتغال و درگیری مادر به ترتیک 18 درصتد و 14 درصتد از واریانس تغییرات ستازگاری تحصتتتیلی را تبیین میکنندب بنابراین با افزایش حمایتهای مادر از فرزند و درگیری مادر با مستتتائل فرزندان میتوان سازگاری تحصیلی را افزایش داد.
tags: ادراک از شیوه فرزند پروری، سازگاری تحصیلی، دانش آموزان کلاس پنجم