CV


Akbaryborng Mohammad

Akbaryborng Mohammad

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

CV
Akbaryborng Mohammad

Associate Professor Akbaryborng Mohammad

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D |

ادراک از فرزندپروری با سازگاری تحصیلی

Authorsمحمد اکبری,سکینه ایوبی,مریم اسدپور
Conference Titleهفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی مدرسه
Holding Date of Conference2024-02-14
Event Placeتهران
Page number0-0
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

سازگاری تح صیلی از مو ضوعات مهم حیطه آموز شی و از دغدغههای نظام آموز شی و والدین ا ست و ادراک دانشآموز از شتیوه فرزندپروری میتواند از عوامل مؤثر بر ستتازگاری تحصتتیلی باشتتد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ادراک از فرزندپروری با سازگاری تحصیلی دانشآموزان کلاا ششم ابتدایی شهر - بیرجند صورت گرفت. جامعه آماری دانشآموزان کلاا ششم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401 1402 بودند که بر استتاا جدول مورگان 351 نفر با روش نمونهگیری خوشتتهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه و زیر (Grolnick et al., انتخاش شتتدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاا فرزندپروری ادراکشتتده ( 1997 ا ستفاده شد. یافتهها با (Thorpe et al., مقیاا سازگاری تح صیلی پر س شنامه شخ صیت کالیفرنیا ( 1953 استتفاده از رگرستیون گامبهگام تجزیهوتحلیل شتدند. نتایج نشتان دادند ادراک از فرزندپروری و مؤلفههای آن میتوانند بین ستتتازگاری تحصتتتیلی را پیشبینی کنند. همچنین نتایج حاکی از آن بودند که حمایت مادر از خودمختاری فرزند و اشتتغال و درگیری مادر به ترتیک 18 درصتد و 14 درصتد از واریانس تغییرات ستازگاری تحصتتتیلی را تبیین میکنندب بنابراین با افزایش حمایتهای مادر از فرزند و درگیری مادر با مستتتائل فرزندان میتوان سازگاری تحصیلی را افزایش داد.

Paper URL