طراحی الگوی برنامۀ درسی آموزش هوش مصنوعی در دورۀ ابتدایی

Authorsمحمد اکبری,ریحانه طالبی
Conference Titleچهارمین همایش ملی آموزش هوشمند؛ فرصت ها، چالش ها و دستاوردها
Holding Date of Conference۲۰۲۴-۰۵-۰۸
Event Placeهمدان
Page number۰-۰
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

کنولوژی امروزه نه تنها سبک زندگی مردم را تغییر داده است، بلکه نحوۀ کار، یادگیری و تعامل را نیز تحت تاثیرقرارداده است. ظهور اصطالح هوشمصنوعی یک پیشرفت تکنولوژیکی جدید است که در توسعۀ خود به دنیای آموزش نفوذ کرده است و الزم است کودکان شیوۀ استفاده از آن را بدانند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامۀ درسی آموزش هوش مصنوعی در دورۀ ابتدایی و به شیوۀ سنتز پژوهی انجام شد. راهبرد سنتز پژوهی مورد استفاده در این تحقیق از روش هفت مرحلهای تنظیم پرسش پژوهش، مطالعۀ نظاممند ادبیات، انتخاب پژوهشهای مناسب، استتتخراا اطالعات از پژوهشها، تحلیل و ترکیب یافتهها، کنترل کیفیت و ارائۀ یافتهها استتت. جامعۀ آماری بخش ارائۀ الگوی پژوهش شتتامل پژوهشهای انجام شده در بازۀ زمانی10 سال اخیر در حوزۀ هوش م صنوعی، برا ساس کلید واژههای»هوشم صنوعی، آموزش هوشم صنوعی و برنامۀ در سی هوش م صنوعی« در موتور ج ستجوی گوگل ا سکالر و پایگاههای علمی معتبر از جمله مگ ایران، نورمگز و... جمعآوری گردید که برا ساس مراحل شنا سایی، غربالگری، شای ستگی و شامل شدن از میان105 مورد شنا سایی شده، متن کامل 20 مورد از این پژوهشها مورد مطالعۀ کامل قرار گرفت. روشهای کدگذاری باز و محوری براستتتاس مراحل هفتگانه انجام شتتتد. برای اطمینان از نحوۀ کدگذاریها از دو ارزشیاب،جهت کدگذاری مجدد یافتهها استفاد شد. به منظور تأیید پایایی، ازفرمول ضریب کاپای کوهن، استفاده شد که در این پژوهش میزان 88/0 به دست آمد که نشاندهندۀ 88 درصد توافق بین ارزشیابان در کدگذاریها بود. یافتهها نشان داد اهداف برنامۀ درسی هوش مصنوعی باید آمادهسازی دانشآموزان برای آینده، توسعۀ مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله و سواد دیجیتال، تبدیلشدن به کاربران مسئول و خالق و خالق فناوری را رقم بزند. محتوا باید به چیستتتتی، کاربرد، مبانی، پروژههای عملی و مباحث اخالقی و حریم خصتتتوصتتتی بپردازد. روشهای تدریس شتتتامل فعالیتهای عملی، بازیهای تعاملی، داستتتتانگویی و ارائههای چندرستتتانهای و روشهای یادگیری شتتتامل حلمستتتئله، پروژههایگروهی مشترک و اکتشاف ابزارها و منابع آموزشی هوش مصنوعی میشود. ارزیابی به دو صورت تکوینی و جمعبندی امکانپذیر است. نتایج یافتهها منجربه شنا سایی ویژگیهای عنا صر برنامۀ در سی هوش م صنوعی به صورت یک الگو شد. این الگو باتوجه به تجمیع یافتههای پژوهشهای گذشته و تایید اعتبار ویژگیهای بهدستآمده از نظر ارزشیابان، میتواند مورد استفاده معلمان و برنامهریزان قرار بگیرد.

Paper URL

tags: هوش مصنوعی، دوره ابتدایی، برنامه درسی