Authors | محمد اکبری,میثم غلام پور,سیما قرانی سیرجانی |
---|---|
Journal | آموزش مهندسی ایران |
Page number | ۲۷-۴۲ |
Serial number | ۲۰ |
Volume number | ۷۹ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۱۹ |
Journal Grade | ISI |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
چکیده: بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان یکی از مه مترین اهدافی است که سازما نهای آموزشی در پی آن هستند. درس ریاضی یکی از در سهای مهم در رشته های مهندسی به شمار می رود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفت شناسی و نگرش نسبت به ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش تمام دانشجویان مهندسی، مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند بودند. نمونه مورد بررسی براساس جدول مورگان 181 نفر برآورد، که به شیوه خوشه ای چندمرحل های انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفت. برای جم عآوری اطلاعات از پرسش نامه های باورهای معرف تشناسی ویلر ) 2007 ( و نگرش نسبت به ریاضی پالاسیاس و همکاران ) 2014 ( استفاده شد. نتایج نشان داد باورهای معرفت شناسی 40 درصد و نگرش نسبت به ریاضی 23 درصد عملکرد تحصیلی دانشجویان را تبیین می کنند. همچنین مؤلف ههای باورهای معرفت شناسی 22 درصد از واریانس نگرش نسبت به ریاضی را تبیین م یکند. توجه به بهبود باورها و نگرش دانشجویان مهندسی به درس ریاضی باعث بهبود عملکرد تحصیلی م یشود.
tags: باورهای معرفت شناختی، نگرش ریاضی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان، مهندسی