تأثیر ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفهای آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

Authorsمحمد اکبری,محمد علی پور,مریم دلاور
Journalمجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Page number۱۲۶-۱۳۵
Serial number۱۹
Volume number۱۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۱۹
Journal GradeISI
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

مقدمه: اخلاق حرفهای به عنوان یک ضرورت در حرفهی پزشکی مطرح است و این موضوع میتواند در قالب ارتباط اساتید با سایر افراد برای دانشجویان شکلگیری و درونسازی شود. یکی از تعاملات مهم اساتید، ارتباط با بیمار است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفهای آنان در دانشگاه علوم پزشکی انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۹۶ بودند که با استناد به جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای-تصادفی (بر اساس مقطع تحصیلی)، نمونهای به حجم ۱۵۱ نفر مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامههای محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. (R2=۰/۰۹ , p<۰/ نتایج: ارتباط اساتید با بیمار میتواند پیشبینی کننده اخلاق حرفهای دانشجویان در مؤلفههای آموزش و پژوهش ( ۰۱ باشد. (R2=۰/۰۴ , p<۰/ و ارتباط با همکار ( ۰۱ نتیجهگیری: با توجه به این که ارتباط اساتید با بیمار بر رشد اخلاق حرفهای دانشجویان پزشکی تأثیرگذار است و از طرفی تعاملات اساتید با سایر افراد یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در رشد اخلاق حرفهای دانشجویان است، بنابراین برنامهریزی جهت بهبود ارتباط اساتید با بیمار از طریق برگزاری کارگاههای توانمندسازی بسیار ضروری مینماید.

Paper URL

tags: اخلاق حرفهای، مهارتهای ارتباطی، بیمار، دانشجویان پزشکی، اساتید