Authors | محمدعلی رستمی نژاد,محمد علی پور,محمد اکبری |
---|---|
Journal | پژوهش های برنامه درسی |
Page number | ۱۳۰-۱۵۳ |
Serial number | ۱۰ |
Volume number | ۲ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۱ |
Journal Grade | ISI |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
در پژوهش حاضر تجارب عمیق دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی از کلاس معکوس به شیوۀ کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد، که با مصاحبۀ عمیق 15 دانشآموز، دادههای اخذ شده به اشباع رسید. دادههای حاصل از تجارب زیسته دانشآموزان به روش کُلایزی (2002) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرمافزار MAXQDA11 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته دانشآموزان، در 9 مضمون اصلی"حل مشکلات یادگیری"، "بهبود مسائل کلاسی و خانه"، "اثرات تغییر محیطی"، "افزایش سواد فناوری"، "مشارکت و تعامل"، "لذت بردن از یادگیری"، "یادگیری مادامالعمر و در حد تسلط"، "کنترل یادگیری"، "پوشش سبکهای یادگیری و نیازهای ویژه" دستهبندی شد. تجارب دانشآموزان نشان میدهد که استفاده از کلاس معکوس دارای نتایج اثربخش و مثبتی در جهت یادگیری آنان داشته است و شرایط متفاوتی نسبت به روشهای سنتی برای دانشآموزان ایجاد کرده است
tags: تجارب زیسته دانشآموزان ابتدایی یادگیری رویکرد کلاس معکوس