Authors | محمد اکبری,فاطمه غلام زاده,محسن آیتی |
---|---|
Journal | تربیت اسلامی |
Page number | ۷۵-۹۲ |
Serial number | ۱۷ |
Volume number | ۴۰ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۲ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
هدف مقاله حاضر بررسی ویژگیهای برنامهدرسـی آمـوزش ارزشهـا اسـت. رویکـرد مقالهکیفی و روش آن مرور سیستماتیک براسـاس مـدل رایـت و همکـاران (۲۰۰۷ ( است. جامعهپژوهش متشکل از ۸۷ مقالهدرباره ویژگیهـای برنامـهدرسـی آمـوزش ارزشهاست کهبین سالهـای ۲۰۰۰ تـا ۲۰۲۰ مـیلادی در مجـلات علمـی معتبـر ارائه شدهاند. نمونهپژوهش شامل ۳۱ مقالهاست کهبه صورت هدفمند جمعآوری و براساس پایش موضـوعی دادههـا انتخـاب شـدند. دادههـای مقالـهاز تحلیـل کیفـی اسناد مورد مطالعهگردآوری شدهاند. براساس تجزیهو تحلیـل دادههـا، ویژگـیهـای برنامهدرسی آموزش ارزشها در دو بعد چرایی برنامهدرسی آموزش ارزشها در قالب ضرورتها و نیازهای فردی و ضرورتها و نیازهای اجتماعی و بعد چگـونگی برنامـه درسی آموزش ارزشها در قالب مقولاتی ماننداهداف: غایی، کلی و جزیی؛ محتـوا: اصــول، چگــونگی ســازماندهی، الگـــوی ســازماندهی و مفــاهیم؛ راهبردهـــای یاددهی−یادگیری: مستقیم، نیمـهمسـتقیم وغیرمسـتقیم؛ مـواد و منـابع یـادگیری: منابع مکتوب و منابع غیرمکتوب؛ نیروی انسانی: نقش معلم و صلاحیتهای معلم؛ گروهبندی: گروه همیاری؛ تجارب یادگیری: تجارب فردی و تجارب گروهی؛ مکان: اصلی و فرعی؛ زمان: رسمی وغیررسـمی و ارزشـیابی: شـفاهی وعملـی اسـتخراج گردید.
tags: آموزش ارزشها، برنامهدرسی، مرور سیستماتیک