Authors | محمد اکبری,ثریا رودی علی ابادی,محسن آیتی |
---|---|
Journal | علوم تربیتی (دانشگاه شهید چمران اهواز) |
Page number | ۲۳۵-۲۶۰ |
Serial number | ۶ |
Volume number | ۲ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۴ |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
جهان همواره در حال تغییر است و برای هماهنگی با این تغییرات باید یادگیرنده مادامالعمر بود و تمایل طبیعی برای یادگیری بهمنظور تطبیق با تغییرات و غنیسازی مهارتها داشت. یادگیری مادامالعمرباعواملبسیاری مرتبطاست.هدفاینمطالعهبررسیعواملمؤثردریادگیریمادامالعمر در محیطهایآموزشی است. روشپژوهشحاضر،مرور نظاممند یکپارچه و روشتحلیلیافتهها، تحلیلمحتوا کیفیو مبتنیبر تحلیل -استنتاجیبود.برای دستیابی به هدفمطالعه،مرور منظمو گستردةپیشینه پژوهشی انجام شد.بدین منظورپایگاههای اطالعاتیSID ،Magiran ،Noormags، Eric ،Sage ،Direct Science و Scholar Google جستجو شد. پس از خارج کردن مقاالت نامتناسب باهدف پژوهش، مرور کامل روی 72 مقاله باقیمانده انجام شد. در مرحله بعد دادههای گردآوریشدهموردتجزیهوتحلیلقرارگرفت. نتایج حاصلازمرورمنظمپیشینه پژوهشی به استخراج 4 عامل کلیمنجر شد. یافتهها نشان داد عاملیتفردی، آموزشی، محیطی_فرهنگیو خانوادگیدر یادگیریمادامالعمرنقشدارند. یافتههایاینپژوهشمیتواند راهکارهایمناسبیپیشرویمتولیان تعلیموتربیتقراردهد
tags: یادگیری مادام العمر، محیط های آموزشی، تعلیم و تربیت