CV


Akbaryborng Mohammad

Akbaryborng Mohammad

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

CV
Akbaryborng Mohammad

Associate Professor Akbaryborng Mohammad

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D |

اعتباریابی ضلاحیت های حرفه ای معلمان درس تفکر و سواد رسانه ای(مورد مطالعاتی: معلمان شهرستان بیرجند)

Authorsداود کاوسی,محمدعلی رستمی نژاد,محمد اکبری
Journalرسانه
Page number97-117
Serial number۳۴
Volume number۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۳
Journal GradeScientific - promoting
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامة صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان درس تفکر و سواد رسانه‌ای است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و جامعة آماری آن نیز 100نفر از معلمانی است که دارای تجربه تدریس درس تفکر و سواد رسانه‌ای در شهرستان بیرجند هستند. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 80 نفر بود و برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS و با کاربرد روایی سازه، تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس تحلیل شده‌اند. در پرسشنامه 16 عامل شناسایی شده‌اند که دارای ارزش ویژة بالاتر از یک هستند. گویه‌هایی که دارای میزان اشتراک کمتر از 5/0 بودند، به ترتیب از پرسشنامه حذف و تحلیل اکتشافی دو بار دیگر روی گویه‌های باقی‌مانده انجام شد، که درنهایت به هفت مؤلفه تقلیل یافت که به عنوان عوامل تشکیل‌دهندة پرسشنامة نهایی به دست آمدند که ترکیب آن‌ها هم دارای توجیه نظری و هم منطقی بود. پایایی پرسشنامه نیز، با استفاده ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد؛ که نشان‌دهندة‌ همسانی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج این تحلیل‌ها نشان داده‌اند که این پرسشنامه با هفت عامل 1. صلاحیت‌های رفتاری؛ 2. دانش رسانه‌ای؛ 3. مهارت‌های تدریس؛ 4. مهارت‌های تفکر؛ 5. مهارت رسانه‌ای؛ 6. سواد رسانه‌های نوظهور؛ و 7. صلاحیت پداگوژیک از پایایی و روایی مناسب برخودار است

Paper URL