| Authors | حسین شکوهی فرد,فائزه سورگی,محمد اکبری,هادی پورشافعی |
|---|---|
| Journal | خانواده و پژوهش |
| Page number | 179-201 |
| Serial number | ۶۳ |
| Volume number | ۳ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۴ |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
مشارکت خانه و مدرسه برای پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی - عاطفی دانش آموزان اهمیت دارد و معلمان باید بیاموزند که چگونه این همکاری و مشارکت را ایجاد و تقویت کنند. از این رو ضرورت دارد در برنام ههای آموزش حرف های معلمان نحوه صحیح ایجاد و تقویت مشارکت والدین گنجانده شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر برنامه آموزشی معلمان در دور ههای ضم نخدمت در زمینۀ مشارکت خانه و مدرسه انجا مشده است. روش پژوهش، مرور نظا ممند و روش تحلیل یافت هها، تحلیل محتوای کیفی و مبتنی بر تحلیل استنتاجی بوده است که ب همنظور دستیابی به داد ههای موردنظر از روش مطالعه و بررسی متون و آثار صاح بنظران این حوزه و برنام ههای موجود در سایر کشورها استفاد هشده است. یافت هها نشان م یدهند که برنامه درسی آموزش مشارکت والدین در قسمت اهداف بر تلفیق مباحث نظری و عملی مشارکت والدین در دور ههای آموزشی و آموزش مهارتهای ویژه و در روش یاددهی - یادگیری بر تعامل جمعی، بارش مغزی، ایفای نقش، مطالعه موردی و تجربیات شبی هساز یشده تأکید دارد. برنامه آموزش مشارکت والدین، یادگیرنده )معلم( را عنصری م ی داند که باید به اهمیت مشارکت والدین اعتقاد و نگرش مثبت داشته و در پاسخگویی به نیازهای والدین توانمند و پاسخگو باشد و درزمینۀ ارزشیابی بر بهر هگیری از رویکرد خودسنجی تأکید دارد. پیشنهاد م یشود در برنام ههای آموزش حرف های معلمان، این دورۀ آموزشی با عناصر معرفی شده، موردتوجه دس تاندرکاران نظام آموزشی قرار گیرد.