نویسندگان | محمد اکبری,سکینه ایوبی,مریم اسدپور |
---|---|
همایش | هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی مدرسه |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۲-۱۴ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
سازگاری تح صیلی از مو ضوعات مهم حیطه آموز شی و از دغدغههای نظام آموز شی و والدین ا ست و ادراک دانشآموز از شتیوه فرزندپروری میتواند از عوامل مؤثر بر ستتازگاری تحصتتیلی باشتتد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ادراک از فرزندپروری با سازگاری تحصیلی دانشآموزان کلاا ششم ابتدایی شهر - بیرجند صورت گرفت. جامعه آماری دانشآموزان کلاا ششم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401 1402 بودند که بر استتاا جدول مورگان 351 نفر با روش نمونهگیری خوشتتهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه و زیر (Grolnick et al., انتخاش شتتدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاا فرزندپروری ادراکشتتده ( 1997 ا ستفاده شد. یافتهها با (Thorpe et al., مقیاا سازگاری تح صیلی پر س شنامه شخ صیت کالیفرنیا ( 1953 استتفاده از رگرستیون گامبهگام تجزیهوتحلیل شتدند. نتایج نشتان دادند ادراک از فرزندپروری و مؤلفههای آن میتوانند بین ستتتازگاری تحصتتتیلی را پیشبینی کنند. همچنین نتایج حاکی از آن بودند که حمایت مادر از خودمختاری فرزند و اشتتغال و درگیری مادر به ترتیک 18 درصتد و 14 درصتد از واریانس تغییرات ستازگاری تحصتتتیلی را تبیین میکنندب بنابراین با افزایش حمایتهای مادر از فرزند و درگیری مادر با مستتتائل فرزندان میتوان سازگاری تحصیلی را افزایش داد.
کلیدواژهها: ادراک از شیوه فرزند پروری، سازگاری تحصیلی، دانش آموزان کلاس پنجم