نویسندگان | محمد اکبری,محمدباقر باقری مجد,محسن آیتی |
---|---|
نشریه | مطالعات آموزشی و آموزشگاهی |
شماره صفحات | ۶۶۵-۶۸۸ |
شماره سریال | ۱۱ |
شماره مجلد | ۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، انطباق برنامة ¬درسی تربیت بدنی قصدشده، اجراشده و کسبشده در پایة پنجم ابتدایی بیرجند است. پژوهش کاربردی بوده و به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش دانشآموزان پایة پنجم ابتدایی مدارس دولتی بیرجند بودند که تعداد آنان 3690 نفر بود. که براساس جدول مورگان با حجم نمونه 300 نفر تعیین شد و نمونة مورد نظر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از 2 پرسشنامة محققساختة برنامة درسی اجراشده و برنامة درسی کسبشده تربیت بدنی پایة پنجم ابتدایی استفاده شد. بررسی و تأیید روایی و پایایی پرسشنامهها از طریق روایی محتوایی و تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تکنمونه در نرمافزار اس پی اس اس انجام گرفت. نتایج مشخص کرد که میان برنامة درسی اجراشده با برنامة درسی قصدشده، و برنامة درسی کسبشده با برنامة درسی قصدشده انطباق لازم وجود ندارد.
tags: برنامة درسی اجراشده، برنامة درسی تربیت بدنی، برنامة درسی قصدشده، برنامة درسی کسبشده.