انطباق برنامة ¬درسی تربیت‌ بدنی قصدشده، اجراشده و کسب‌شده در پایة پنجم ابتدایی بیرجند

نویسندگانمحمد اکبری,محمدباقر باقری مجد,محسن آیتی
نشریهمطالعات آموزشی و آموزشگاهی
شماره صفحات۶۶۵-۶۸۸
شماره سریال۱۱
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر، انطباق برنامة ¬درسی تربیت‌ بدنی قصدشده، اجراشده و کسب‌شده در پایة پنجم ابتدایی بیرجند است. پژوهش کاربردی بوده و به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش دانش‌آموزان پایة پنجم ابتدایی مدارس دولتی بیرجند بودند که تعداد آنان 3690 نفر بود. که براساس جدول مورگان با حجم نمونه 300 نفر تعیین شد و نمونة مورد نظر به روش تصادفی خوشه‌ای‌ انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از 2 پرسشنامة محقق‌ساختة برنامة درسی اجراشده و برنامة ‌درسی کسب‌شده تربیت‌ بدنی پایة پنجم ابتدایی استفاده شد. بررسی و تأیید روایی و پایایی پرسشنامه‌ها از طریق روایی محتوایی و تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ انجام گرفت. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی تک‌نمونه‌ در نرم‌افزار اس پی اس اس انجام گرفت. نتایج مشخص کرد که میان برنامة ‌درسی اجرا‌شده با برنامة ‌درسی قصدشده، و برنامة درسی کسب‌‌شده با برنامة ‌درسی قصدشده انطباق لازم وجود ندارد.

لینک ثابت مقاله

tags: برنامة درسی اجراشده، برنامة ‌درسی تربیت‌ بدنی، برنامة درسی قصدشده، برنامة درسی کسب‌شده.