| نویسندگان | حسین شکوهی فرد,نجمه ابراهیمی,محمد اکبری,نجمه ولیزاده |
| نشریه | افق توسعه آموزش علوم پزشکی |
| شماره صفحات | 89-102 |
| شماره سریال | ۱۴ |
| شماره مجلد | ۴ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مقدمه: امروزه مفهوم آموزش از راه دور با توجه به تحولات عظیم در زمینه فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی،
تقاضاهای مختلفی از برنامهی درسی را به همراه داشته است. بنابراین تدوین راهبردهای فناوریهای نوین در
برنامه درسی امری ضروری و مهم است. بدین منظور این پژوهش با درک این ضرورت و با هدف تعیین تجارب
زیسته دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برنامه درسی تجربهشده در آموزش مبتنی بر وب
انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و با روش پدیدارشناسی انجامشده است. جامعه آماری کلیه
دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در سال تحصیلی 1401 - 1400 بودند. تعداد
مشارکتکنندگان بعد از کدگذاریهای اولیه و با روش اشباع نظری 15 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از مصاحبه
نیمه ساختاریافته جمعآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA-2020 تحلیل شد.
نتایج: تحلیل مصاحبهها به استخراج 37 مقوله و 3 عوامل دخیل « مضمون اصلی منتج شد. مضامین اصلی شامل
بود. » جنبههای مثبت آموزش مبتنی بر وب « و » شرایط زمینهای « ،» در برنامه درسی
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که اساتید نقش مؤثری در آموزش مبتنی
بر وب و اجرای برنامه درسی دارند و در زمینه تقویت اثر برنامه درسی و برداشتن موانع آموزش مبتنی بر وب موثر
خواهند بود.
لینک ثابت مقاله