نویسندگان | داود کاوسی,محمدعلی رستمی نژاد,محمد اکبری |
---|---|
نشریه | رسانه |
شماره صفحات | ۹۷-۱۱۷ |
شماره سریال | ۳۴ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامة صلاحیتهای حرفهای معلمان درس تفکر و سواد رسانهای است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و جامعة آماری آن نیز 100نفر از معلمانی است که دارای تجربه تدریس درس تفکر و سواد رسانهای در شهرستان بیرجند هستند. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 80 نفر بود و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و دادهها با کمک نرمافزار SPSS و با کاربرد روایی سازه، تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس تحلیل شدهاند. در پرسشنامه 16 عامل شناسایی شدهاند که دارای ارزش ویژة بالاتر از یک هستند. گویههایی که دارای میزان اشتراک کمتر از 5/0 بودند، به ترتیب از پرسشنامه حذف و تحلیل اکتشافی دو بار دیگر روی گویههای باقیمانده انجام شد، که درنهایت به هفت مؤلفه تقلیل یافت که به عنوان عوامل تشکیلدهندة پرسشنامة نهایی به دست آمدند که ترکیب آنها هم دارای توجیه نظری و هم منطقی بود. پایایی پرسشنامه نیز، با استفاده ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد؛ که نشاندهندة همسانی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج این تحلیلها نشان دادهاند که این پرسشنامه با هفت عامل 1. صلاحیتهای رفتاری؛ 2. دانش رسانهای؛ 3. مهارتهای تدریس؛ 4. مهارتهای تفکر؛ 5. مهارت رسانهای؛ 6. سواد رسانههای نوظهور؛ و 7. صلاحیت پداگوژیک از پایایی و روایی مناسب برخودار است
tags: صلاحیت حرفهای آموزش تفکر سواد رسانهای مهارت رسانهای