| نویسندگان | حسین شکوهی فرد,فائزه سورگی,محمد اکبری,هادی پورشافعی |
| نشریه | خانواده و پژوهش |
| شماره صفحات | 179-201 |
| شماره سریال | ۶۳ |
| شماره مجلد | ۳ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مشارکت خانه و مدرسه برای پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی - عاطفی دانش آموزان
اهمیت دارد و معلمان باید بیاموزند که چگونه این همکاری و مشارکت را ایجاد و تقویت
کنند. از این رو ضرورت دارد در برنام ههای آموزش حرف های معلمان نحوه صحیح ایجاد و
تقویت مشارکت والدین گنجانده شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر
برنامه آموزشی معلمان در دور ههای ضم نخدمت در زمینۀ مشارکت خانه و مدرسه انجا مشده
است. روش پژوهش، مرور نظا ممند و روش تحلیل یافت هها، تحلیل محتوای کیفی و مبتنی
بر تحلیل استنتاجی بوده است که ب همنظور دستیابی به داد ههای موردنظر از روش مطالعه و
بررسی متون و آثار صاح بنظران این حوزه و برنام ههای موجود در سایر کشورها استفاد هشده
است. یافت هها نشان م یدهند که برنامه درسی آموزش مشارکت والدین در قسمت اهداف
بر تلفیق مباحث نظری و عملی مشارکت والدین در دور ههای آموزشی و آموزش مهارتهای
ویژه و در روش یاددهی - یادگیری بر تعامل جمعی، بارش مغزی، ایفای نقش، مطالعه موردی
و تجربیات شبی هساز یشده تأکید دارد. برنامه آموزش مشارکت والدین، یادگیرنده )معلم(
را عنصری م ی داند که باید به اهمیت مشارکت والدین اعتقاد و نگرش مثبت داشته و
در پاسخگویی به نیازهای والدین توانمند و پاسخگو باشد و درزمینۀ ارزشیابی بر بهر هگیری
از رویکرد خودسنجی تأکید دارد. پیشنهاد م یشود در برنام ههای آموزش حرف های معلمان،
این دورۀ آموزشی با عناصر معرفی شده، موردتوجه دس تاندرکاران نظام آموزشی قرار گیرد.
لینک ثابت مقاله