طراحی و اعتباریابی پرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش (EOCQ) )مورد مطالعه: آموزش وپرورش شهر بیرجند(

نویسندگانمحمدرضا اسدی یونسی,هادی پورشافعی,نرگس قدسیان,محمد اسداللهی
نشریهمدیریت فرهنگ سازمانی
شماره صفحات۱۴۱-۱۶۳
شماره سریال۱۵
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۷
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

پژوهش حاضر بهمنظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجاا گرفات . پرسشانامة اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمانهای آموزشی ) EOCM (، که حاصا پژوهشای کی ای توسا ط پژوهشاگر باود است، با 00 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کمبودن ضاری همبتاتگی حاذ شاد . در مرحلاة نااایی، 9/ پرسشنامه با 03 گویه در جامعة آماری شام 380 ن ر کارکنان آموزش وپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقادار 808 KMO= و 9/ معناداربودن آزمون بارتلت 9993 P= نشان دهندة توجیه پذیربودن اجرای تحلی عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه باا محاسابة آل ای کرونباخ با نر افزار SPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمؤل ههای آن به روش محاسبة ضرای تحلی عاملی تأییدی و با نر افزار Amos18 انجا گرفت. در مرحلة ناایی ضرای همبتتگی گویهها و ضرای عاملی، معیاار حاذ گویاه هاا ی نامناسا رارار 9 و 3 گویه به دلی کاهش یافتن تعداد گویههاا در شااخو و عاد ک ایات بارای تحلیا / گرفت. 5 گویه با ضری همبتتگی کمتر از 1 9 پایاایی خاوبی دارد و تحلیا عااملی / عوام حذ شدند. یافتههای مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامه با 51 گویه با آل ای کرونباخ 08 9/ تأییدی نیز نشاندهندة برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی ناایی ) 805 GFI= و 9/98 RMSEA= ( بود.

لینک ثابت مقاله

tags: پرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش، فرهنگ سازمانی، فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش.