بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر استانداردهای فرایندی NCTM بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایة پنجم در درس ریاضی

نویسندگانمحمدرضا اسدی یونسی,مهدی حسنی,رضا دستجردی,مجید پاکدامن
نشریهمطالعات آموزشی و آموزشگاهی
شماره صفحات۱۹۵-۲۱۴
شماره سریال۱۰
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر استاندارهای فرایندی NCTM بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان پایه پنجم در درس ریاضی اجرا شد. پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی است. جامع آماری پژوهش همه دانش¬آموزن پایه پنجم ابتدایی بود. از این جامعه 100 نفر از چهار مدرسه هیئت امنایی (دو مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در ادامه دانش آموزان به روش تصادفی ساده به دو گروه مساوی 50 نفری آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. مباحث منتخب به گروه آزمایش به مدت 8 هفته و در قالب 10 جلسه، با روش مبتنی بر استانداردهای فرایندی توسط توسط پژوهشگر آموزش داده شد. آموزش به گروه کنترل نیز به شیوة سنتی در مدت زمان مشابه توسط آموزگاران خودشان انجام گرفت. جمع آوری داده ها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه استاندارد نگرش به ریاضی آیکن و آزمون پیشرفت تحصیلی پژوهشگرساخته، انجام گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه با مطالعه مقدماتی تأیید شد. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی قبل و بعد از مداخله توسط تیم کارشناسان تأیید شد. نتایج نشان داد بعد از مداخله، روش مبتنی بر استانداردهای فرایندی به بهبود نگرش ننسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل منجر می شود . این مطالعه اهمیت استفاده از استانداردهای فرایندی NCTM را در بهبود نگرش به درس ریاضی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم آشکار کرد . بر این اساس پیشنهاد می شود، استانداردهای فرایندی NCTM در برنامه های آموزشی مدارس مورد توجه مدیران ، معلمان و سایر برنامه ریزان آموزشی مدارس ابتدایی قرار گیرد.

لینک ثابت مقاله

tags: استانداردهای فرایندی NCTM ، استانداردهای فرایندی، پیشرفت تحصیلی، نگرش به ریاضی