نویسندگان | محمدعلی صاحبکاران,رحیم رمضانی نژاد,محمد ریحانی,مسعود دارابی |
---|---|
نشریه | مدیریت و توسعه ورزش |
شماره صفحات | ۲۷-۴۶ |
شماره سریال | ۱۱ |
شماره مجلد | ۳۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای ارزیابی مربیان حرفهای والیبال ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی ) AHP ( بود. روششناسی: این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. جامعه - آماری شامل کلیه مربیان زن و مرد شاغل در لیگ برتر والیبال ایران بودند که نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد، ولی در نهایت، 60 نفر در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساختهای بود که بر پایه مبانی نظری و پیشینه موضوع در قالب 28 سؤال 1 ارزشی لیکرتی طراحی شد. روایی این پرسشنامه با استفاده از دیدگاهها و نظرات 92 نفر خبرگان دانشگاهی و 3 ارزیابی و / مربیان با سابقه والیبال مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی آن نیز با نرخ ناسازگاری 38 تایید شد. از تحلیل سلسله مراتبی ) AHP ( و نرم افزار Expert Choice11 برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مهمترین ملاکهای ارزیابی مربیان حرفهای والیبال ایران به ترتیب - ،)3/ 3(، مهارتهای اجتماعی ارتباطی ) 900 / 3(، روابط حرفهای ) 926 / مهارتهای تاکتیکی ) 919 3( و سابقه و تجربه / 3(، مدیریت تیم ) 938 / 3(، مهارتهای فنی ) 991 / مهارتهای روانشناختی ) 926 3( میباشند. / ورزشی ) 310 نتیجهگیری: از میان 28 شاخص، شاخصهای توانایی توجه به تیم و انتقال پیام مربی به بازیکنان، مشاوره با دستیاران و کمک مربیان تیم به ترتیب دارای بیشترین وزن و شاخصهای وضعیت ظاهری مناسب و ثبات رأی در تصمیمگیری به ترتیب دارای کمترین وزن از دیدگاه مربیان حرفهای والیبال ایران بودند.
tags: ارزیابی، مربیان والیبال، مهارتهای تاکتیکی، روابط حرفهای، اجتماعی ارتباطی.