| نویسندگان | آرزو پایدارفرد,فاطمه شفیعی |
| نشریه | تربیت اسلامی |
| شماره صفحات | 31-55 |
| شماره سریال | ۱۴ |
| شماره مجلد | ۲۹ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مسئله مهم برای نگارندگان این مقاله آن است که روزبهروز تصویرسازیهای کتابهای کودک از جهت فرمها، رنگها و پردازشهای شخصیتهای داستانی گیراتر میشود؛ ولی بهندرت از قابلیت منحصر به فرد نقوش و تزئینات قرآنی برای آزاد کردن و فعال کردن تخیل خلاّق کودکان - که اندام و ابزار وصول به عالم مثال (خیال) بهعنوان منبع صور مثالی و تماثیل هنری در اسلام به شمار میرود - استفاده میشود.
زیباییشناسی اسلامی، که در نقوش تذهیبهای قرآنی بهویژه در دوره تیموریه و صفویه مشهود است، شامل نقوش هندسی، ختاییها و اسلیمیها، نور، رنگ، مواد و تکنیک عالی اجرا و حسن ترکیب چون تعادل، هماهنگی، تکرار مداوم و حرکت پیوسته نقوش و رنگهاست. ذهن کنجکاو کودک جویای حقیقت و دوستدار کشف است. فضای تذهیبهای قرآنی به سبب تغییرات مناسب و بکر بودن عناصر تذهیبی و بیشباهتی به دنیای واقعی، قدرت کشف را در کودک و نوجوان بیشتر میکند و به او مجال تفکر میدهد. این مقاله در صدد است با روش پژوهش تطبیقی−تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و با استفاده از پرسشنامه اثبات کند که تصویرسازی نسخههای قرآنی با تزئیناتی جذاب و تفکربرانگیز ویژه مخاطبان کودک با توجه به الگوهای شاخص قرآنآرایی بهویژه الگوهای متعلق به دوره صفویه امکانپذیر بوده و خاصیت انتزاعی این نقوش و نمادین بودن رنگها، به آنها توانایی فعال کردن قوه خیال را میبخشد.
لینک ثابت مقاله