رزومه


آرزو پایدارفرد

آرزو پایدارفرد

استادیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: هنر

گروه: هنر اسلامی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
آرزو پایدارفرد

استادیار آرزو پایدارفرد

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: هنر - گروه: هنر اسلامی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

بررسی و تحلیل نقوش و تزیینات قلمدان‌های دوره قاجاریه موزه آرمیتاژ

نویسندگانآرزو پایدارفرد,زینب نیک نسب,مهتاب امیری
نشریههنرهای صناعی اسلامی
شماره صفحات1-14
شماره سریال۷
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

قلم و قلمدان همگام با رشد تمدن تطور یافته و قلمدان سازی به عنوان یک هنر دیرینه، نقش بهسزایی در فرهنگ ایران دارد. قلمدان سازی در ایران دوره صفویه و قاجاریه به اوج شکوفایی رسید. در این دوران قلمدان نگاری ایران تحت نفوذ شیوهی اروپایی قرار گرفت و امروزه بسیاری از قلمدان‌های ایرانی در موزه‌های معتبر دنیا نگهداری میشوند. با توجه به تعداد قلمدانهای قاجاریه موزه آرمیتاژ، مسئله پژوهش به چگونگی طبقه بندی شکل، موضوعات و نقوش قلمدانها از منظر بصری میپردازد. بر این اساس، در پژوهش حاضر به سؤالات زیر پاسخ داده شده: 1- شکل، موضوعات، نقوش و تزیینات بصری زینتدهنده قلمدان‌های منتخب دوره قاجاریه چگونه طبقه بندی میشوند؟ این پژوهش به دنبال دستیابی به اطلاعاتی پیرامون تزئینات و شکل 35 نمونه قلمدان قاجاری موجود در موزهی آرمیتاژ روسیه است که از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری با آثار فاخر ایرانی است. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات این نوشتار به روش اسنادی است. قلمدان‌های موزه آرمیتاژ از لحاظ کاربرد و شکل در دو دسته کلی طبقهبندی می‌شوند: 1- کشویی 2- دربدار. تعداد قلمدان‌های کشویی بیشتر از دربدار بوده و تمام قلمدان‌های کشویی، کله گرد هستند که دو شیوه برش مختلف دارند: 1- دهان اژدری 2- بیضی؛ که شیوه برش دهان اژدری متداول‌تر از بیضی است و قلمدان‌های دربدار نیز همگی برش عرضی دارند. موضوعات قلمدان نگاری‌ها متنوع است که از این بین منظرهپردازی، گل و مرغ و کاربرد نقوش گیاهی در قالب هنر تذهیب بیشترین فراوانی را دارند که به شکل یک موضوع و یا ترکیبی از چند موضوع روی یک قلمدان به چشم می‌خورد.

لینک ثابت مقاله