Authors | هادی پورشافعی,فائزه خسروی |
---|---|
Conference Title | نهمین همایش علمی پژوهشی توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی ایران |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۳-۰۹-۲۰ |
Event Place | تهران |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
هدف از پژوهش حاضر بررسی جای گاه روشهای ترب ی تی مختلف در انواع مسئول یتپذیری بالاخص مسئول یتپذی ری اجتماعی جوانان است. بدین منظور ابتدا به معرفی تربیت و مسئولیتپذیری و ابعاد گوناگون و عوامل مؤثر بر آن پرداخته شده است. سپس با رویکرد تربیت و مسئولیتپذیری جوانان در اجتماع، رابطه این دو عنصر مهم با یکدیگر در پژوهشهای پیشین مورد بررسی قرار گرفته است. این رابطه در سطح خانواده، جامعه و سازمانها همانند مدارس، د انشگاهها و اد ارات بررسی شده است. این پژوهش با روش علمی- مروری انجام شده و بر ای گردآوری دادهها از منابع ک تابخانه ای و پا یگاهدادههای الکترونی کی شامل پای گاه اطلاعات علمی ) SID ،) پرتال جامع علوم انسانی، پا یگاه مجلات تخصصی نور و google scholar استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تربیت و مسئول یتپذ یری اج تماعی یک رابطه دوطرفه دارند و هر کدام از جمله مهمترین و هدفمندترین عوامل مؤثر بر ارتقای ی کدیگر هستند بهطوریکه اثرات آنها به شکل همهجانبهای در زندگی جوانان و در ابعاد مختلف آن قابل مشاهده است؛ لذ ا نیاز م برمی به تدوین اهداف و برنامههای منظمی در جهت تربیت نوجوانان و جوانان در راستای مسئولیتپذیری اجتماعی، توسط نهادهای تأثیرگذار در امر تربیت مانند خانواده، مدرسه و دانشگاه، وجود دارد.
tags: تربیت، مسئولیتپذیری، مسئولیتپذیری اجتماعی، مسئولیتپذیری جوانان.