| Authors | هادی پورشافعی,امیر حسین اکبری |
| Conference Title | دهمین کنگره ملی انجمن روانشناسی ایران با تاکید بر عصر روانشناسی دیجیتال: فرصتها و چالشها |
| Holding Date of Conference | 2025-02-05 |
| Event Place | تهران |
| Page number | 0-0 |
| Presentation | SPEECH |
| Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
زمینه: در عصر حاضر با توجه به گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و رشد روز افزون اطلاعات
نیاز به سواد اطلاعاتی و رفتار نوآورانه در آموزش و تدریس به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
پژوهشهای متعدد نشان دادهاند که علیرغم گسترش فناوریهای نوین آموزشی، معلمان با کمبود دانش
در زمینه فناوری مواجه هستند؛ لذا آموزش و پرورش باید شرایطی را ایجاد کند که با افزایش سواد
اطلاعاتی، معلمان بتوانند در آموزش و تدریس رفتار نوآورانه داشته باشند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سواد اطلاعاتی در رفتار نوآورانه معلمان آموزش و پرورش
دوره ابتدایی بیرجند انجام شده است.
روش: روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بوده است. جامعه آماری مطالعه معلمان مقطع ابتدایی
شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403 - 1402 که 1900 نفر بودند و به روش نمونهگیری خوشهای انجام
گرفته است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سواد اطلاعاتی توسط یزدانی) 1391 ( و رفتار
نوآورانه کانتر) 1988 ( استفاده شد. روایی آنها توسط صاحبنظران تأیید و پایایی آنها با محاسبه ضرایب
آلفای کرونباخ 94 / 0 و 89 / 0 به دست آمد. دادههای پژوهش با استفاده از رگرسیون در نرمافزار Spss
تحلیل گردید.
نتایج: نتایج رگرسیون نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با رفتار نوآورانه ) P<0/001 ( رابطه معناداری
وجود دارد. همبستگی بین سواد اطلاعاتی و رفتار نوآورانه ) R=0/19 ( به دست آمد. از بین مؤلفههای
سواد اطلاعاتی، با توجه به سطح معنی داری میتوان نتیجه گرفت به جز مؤلفه ارزشیابی اطلاعات، بقیه
مؤلفهها)نیاز اطلاعاتی، مکانیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات( رابطه معناداری با
رفتار نوآورانه دارند. از بین مؤلفهها، مکانیابی اطلاعات با ضریب بتای 22 / 0 توان پیشبینی بیشتری دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج فرضیات به نظر میرسد سواد اطلاعاتی در رفتار نوآورانه معلمان آموزش و
پرورش دوره ابتدایی بیرجند نقش دارد. آموزش و پرورش باید با برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی
سواد اطلاعاتی معلمان را افزایش دهند تا آنها بتوانند در آموزش و تدریس رفتار نوآورانه داشته باشند و
موجب بهبود یادگیری و ارتقاء کیفیت آموزش بشوند. در پایان مقاله، محدودیتهای مطالعه و پیشنهادهایی
برای مطالعات آینده مطرح شده است.
Paper URL