CV


Hadi Pourshafei

Hadi Pourshafei

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 1342

CV
Hadi Pourshafei

Associate Professor Hadi Pourshafei

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 1342 |

نقش سواد اطلاعاتی در رفتار نوآورانه معلمان آموزش و پرورش دوره ابتدایی

Authorsهادی پورشافعی,امیر حسین اکبری
Conference Titleدهمین کنگره ملی انجمن روان‌شناسی ایران با تاکید بر عصر روان‌شناسی دیجیتال: فرصت‌ها و چالش‌ها
Holding Date of Conference2025-02-05
Event Placeتهران
Page number0-0
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

زمینه: در عصر حاضر با توجه به گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و رشد روز افزون اطلاعات نیاز به سواد اطلاعاتی و رفتار نوآورانه در آموزش و تدریس به شدت مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشهای متعدد نشان دادهاند که علیرغم گسترش فناوریهای نوین آموزشی، معلمان با کمبود دانش در زمینه فناوری مواجه هستند؛ لذا آموزش و پرورش باید شرایطی را ایجاد کند که با افزایش سواد اطلاعاتی، معلمان بتوانند در آموزش و تدریس رفتار نوآورانه داشته باشند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سواد اطلاعاتی در رفتار نوآورانه معلمان آموزش و پرورش دوره ابتدایی بیرجند انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بوده است. جامعه آماری مطالعه معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403 - 1402 که 1900 نفر بودند و به روش نمونهگیری خوشهای انجام گرفته است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سواد اطلاعاتی توسط یزدانی) 1391 ( و رفتار نوآورانه کانتر) 1988 ( استفاده شد. روایی آنها توسط صاحبنظران تأیید و پایایی آنها با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ 94 / 0 و 89 / 0 به دست آمد. دادههای پژوهش با استفاده از رگرسیون در نرمافزار Spss تحلیل گردید. نتایج: نتایج رگرسیون نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با رفتار نوآورانه ) P<0/001 ( رابطه معناداری وجود دارد. همبستگی بین سواد اطلاعاتی و رفتار نوآورانه ) R=0/19 ( به دست آمد. از بین مؤلفههای سواد اطلاعاتی، با توجه به سطح معنی داری میتوان نتیجه گرفت به جز مؤلفه ارزشیابی اطلاعات، بقیه مؤلفهها)نیاز اطلاعاتی، مکانیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات( رابطه معناداری با رفتار نوآورانه دارند. از بین مؤلفهها، مکانیابی اطلاعات با ضریب بتای 22 / 0 توان پیشبینی بیشتری دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج فرضیات به نظر میرسد سواد اطلاعاتی در رفتار نوآورانه معلمان آموزش و پرورش دوره ابتدایی بیرجند نقش دارد. آموزش و پرورش باید با برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی سواد اطلاعاتی معلمان را افزایش دهند تا آنها بتوانند در آموزش و تدریس رفتار نوآورانه داشته باشند و موجب بهبود یادگیری و ارتقاء کیفیت آموزش بشوند. در پایان مقاله، محدودیتهای مطالعه و پیشنهادهایی برای مطالعات آینده مطرح شده است.

Paper URL