Authors | هادی پورشافعی,قدسیان نرگس,دورانی کمال,محمدرضا اسدی یونسی |
---|---|
Journal | مدیریت فرهنگ سازمانی |
Page number | ۱۴۳-۱۶۳ |
Serial number | ۲ |
Volume number | ۱۳ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۱۵ |
Journal Grade | ISI |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بودهاست. این تحقیق از نوع زمینهیابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریهپردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبهی مسئلهمحور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیدهاست. پس از تحلیل دادهها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتریمداری، چشمانداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانشگرایی، مشارکتقانونمند، ارزشهای محوری، نگاه سرمایهای به انسان و «روابط انسانی» با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، انگیزه، منافع ملی، رشد و تعالی؛ با مرکزیّت آموزههای دینی، «حیات طیّبه» طراحیگردید. برای تأیید اینکه یافتهها مستخرج از دادههاست، ضمن استفاده مبادی متعدد تولید دادهها، در مراحلِ کدگذاری، یافتهها به مصاحبهشوندگان بازخورد دادهشده و عکسالعمل و نظرات آنان لحاظ گردیدهاست. قابلیّت فهم و مفیدبودنِ یافتهها از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه تأییدگردیده.لذا الگوی ارائهشده از اتکاپذیری لازم برخورداراست.
tags: فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش الگوی فرهنگ سازمانی ادگار شاین