الگوی فرهنگ سازمانی سازمان های آموزش و پرورش (مورد مطالعه آموزش و پرورش بیرجند)

Authorsهادی پورشافعی,قدسیان نرگس,دورانی کمال,محمدرضا اسدی یونسی
Journalمدیریت فرهنگ سازمانی
Page number۱۴۳-۱۶۳
Serial number۲
Volume number۱۳
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۱۵
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفه­های فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بوده­است. این تحقیق از نوع زمینه­یابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریه­پردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبه­ی مسئله­محور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیده­است. پس از تحلیل داده­ها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتری­مداری، چشم­انداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانش­گرایی، مشارکت­قانونمند، ارزش­های محوری، نگاه سرمایه­ای به انسان و «روابط انسانی» با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، انگیزه، منافع ملی، رشد و تعالی؛ با مرکزیّت آموزه­های دینی، «حیات طیّبه» طراحی­گردید. برای تأیید این­که یافته­ها مستخرج از داده­هاست، ضمن استفاده مبادی متعدد تولید داده­ها، در مراحلِ کدگذاری، یافته­ها به مصاحبه­شوندگان بازخورد داده­شده و عکس­العمل و نظرات آنان لحاظ گردیده­است. قابلیّت فهم و مفید­بودنِ یافته­ها از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه تأییدگردیده.لذا الگوی ارائه­شده از اتکاپذیری لازم برخوردار­است.

Paper URL

tags: فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش الگوی فرهنگ سازمانی ادگار شاین