Authors | هادی پورشافعی,حسین خسروی,فاطمه طاهرپور |
---|---|
Journal | مطالعات روان شناسی تربیتی |
Page number | ۲۹-۵۰ |
Serial number | ۱۶ |
Volume number | ۳۶ |
IF | 0.167 |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۰ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
این پژوهش با توجه به میانجیگری سرمایه روانشناختی معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند، به بررسی نقش نشاطکاری در رفتار نوآورانه پرداختهاست. روش پژوهش توصیفی و از نوع 6921 که - همبستگی است. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 29 شامل 6055 نفر که با استفاده از نمونهگیری طبقهای 951 نفر انتخاب گردید. ابزار سنجش شامل پرسشنامه نشاطکاری شایروم ) 9552 (، سرمایه روانشناختی لوتانز ) 9559 ( و رفتار نوآورانه کانتر 5 و /16 ،5/ 6211 ( میباشد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 26 ( 5/11 برآورد گردید. نتایج نشان داد که روابط بین متغیرها معنیدار است و مؤلفههای نشاطکاری حدود 22 درصد واریانس مربوط به رفتار نوآورانه، 29 درصد واریانس مربوط به سرمایه روان- شناختی و سرمایه روانشناختی 22 درصد واریانس رفتار نوآورانه را پیشبینی میکند. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی نقش میانجی ایفا میکند؛ بنابراین با بهبود نشاطکاری معلمان در محیط کار و تأثیر مثبتی که نشاط بر سرمایه روانشناختی آنان دارد، رفتار نوآورانه آنان بهبود خواهد یافت.
tags: سرمایه روانشناختی، رفتار نوآورانه، معلمان دوره ابتدایی، نشاط کاری