مقایسه ادراک استادان و نو معلمان از نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقا بالندگی حرفه ای دانشجو معلمان

Authorsهادی پورشافعی,حسن ضابط,محمدعلی رستمی نژاد,محمد علیپور
Journalنامه آموزش عالی
Page number۸-۲۴
Serial number۱۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۱
Journal GradeScientific - promoting
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، مقایسه ادراک استادان و نومعلمان از نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقای بالندگی‌حرفه‌ای دانشجومعلمان بوده است.روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع علی مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل همه استادان کارورزی و دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 27 استاد و 125 نومعلم انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه بالندگی ‌‌حرفه‌ای قرونه (1393) با پایایی 92/0 استفاده‌ شده است. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون t تک‌نمونه‌ای و t گروه‌های مستقل بهره گرفته شد.یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، بین ادراک استادان و نومعلمان از نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقای بالندگی حرفه‌ای دانشجومعلمان، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0 < P). همچنین، دانشگاه فرهنگیان در ارتقای بالندگی آموزشی، فردی و سازمانی دانشجومعلمان بالاتر از حد متوسط، اما در ارتقای بالندگی پژوهشی و خدمات تخصصی پایین‌تر از متوسط عمل کرده است.نتیجه‌گیری: ارتقای بالندگی پژوهشی و خدمات تخصصی دانشجومعلمان یکی از چالش‌های دانشجویان این دانشگاه است که برنامه‌ریزی مطلوبی را می‌طلبد.

Paper URL

tags: دانشجومعلمان ، دانشگاه فرهنگیان ، بالندگی حرفه‌ای ، بالندگی پژوهشی