تحلیل رابطه خودکارآمدی و نشاط کاری با نقش میانجی امیدواری در معلمان ۱ مقطع ابتدایی شهر بیرجند

Authorsفاطمه طاهرپور,هادی پورشافعی,حسین خسروی
Journalمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان
Page number۶۵-۸۲
Serial number۱۴
Volume number۳
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۰
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

ژوهش حاضـر با هدف بررسـی نقش خودکارآمدی در نشـاط کاری با میانجی گری امیدواری معلمان انجام گرفته اسـت. روش پژوهش توصـیفی همبسـتگی و جامعه آماری شـام معلمان مقطع ابتدایی شـهر بیرجند در سـال تنصـیلی 1396 -1397 به تعداد 1500 نفر بودند که با اسـتفاده از نمونه گیری طبقه ای ) برخورداری و جنسیت(، تعداد 306 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر خودکارآ مدی و امیدواری از پرسـشـنامه لوتانز ) 2007 )و نشـاط کاری از پرسـشـنامه شـایروم ) 2004 )اسـتفاده گردید. ضـریب پایایی پرسـشـنامه ها با اسـتفاده از ضـریب آلفای کرونباخ بررسـی و برای خودکارآمدی 84 /0 ، امیـدواری 84 /0 و نشـــاط کـاری 91 /0 برآورد گردیـد. تجزیـه و تنلیـ داده هـا در ســـطح ت وصـــیفی )فراوانی، میانگین و اننراف معیار( و ســطح اســتنباطی )همبســتگی پیرســون، تنلی واریانس، رگرســـیون و الگویابی معـادالت ســـاختـاری( انجام گرفت. نتایا حاکی از آن بود که خودکارآمدی با میزان 55 /0=Beta پیش بینی کننده نشـاط کاری و با 73 /0=Beta پیش بینی کننده امیدواری اسـت. هم چنین امیـدواری بـا 68 /0=Beta پیش بینی کننـده نشـــاط کـاری معلمـان ابتـدایی شـــهر بیرجنـد می باشـد. یافته ها نشـان داد که امیدواری نقش میانجی بین خودکارآمدی و نشـاط کاری ایفاء می کند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود.

Paper URL

tags: خودکارآمدی، نشاط کاری، امیدواری، معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند