طراحی و اعتباریابی پرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش (EOCQ) )مورد مطالعه: آموزش وپرورش شهر بیرجند(

Authorsمحمدرضا اسدی یونسی,هادی پورشافعی,نرگس قدسیان,محمد اسداللهی
Journalمدیریت فرهنگ سازمانی
Page number۱۴۱-۱۶۳
Serial number۱۵
Volume number۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۱۷
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

پژوهش حاضر بهمنظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجاا گرفات . پرسشانامة اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمانهای آموزشی ) EOCM (، که حاصا پژوهشای کی ای توسا ط پژوهشاگر باود است، با 00 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کمبودن ضاری همبتاتگی حاذ شاد . در مرحلاة نااایی، 9/ پرسشنامه با 03 گویه در جامعة آماری شام 380 ن ر کارکنان آموزش وپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقادار 808 KMO= و 9/ معناداربودن آزمون بارتلت 9993 P= نشان دهندة توجیه پذیربودن اجرای تحلی عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه باا محاسابة آل ای کرونباخ با نر افزار SPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمؤل ههای آن به روش محاسبة ضرای تحلی عاملی تأییدی و با نر افزار Amos18 انجا گرفت. در مرحلة ناایی ضرای همبتتگی گویهها و ضرای عاملی، معیاار حاذ گویاه هاا ی نامناسا رارار 9 و 3 گویه به دلی کاهش یافتن تعداد گویههاا در شااخو و عاد ک ایات بارای تحلیا / گرفت. 5 گویه با ضری همبتتگی کمتر از 1 9 پایاایی خاوبی دارد و تحلیا عااملی / عوام حذ شدند. یافتههای مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامه با 51 گویه با آل ای کرونباخ 08 9/ تأییدی نیز نشاندهندة برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی ناایی ) 805 GFI= و 9/98 RMSEA= ( بود.

Paper URL

tags: پرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش، فرهنگ سازمانی، فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش.