تعاملات معلم و دانش آموز در شبکه اجتماعی دانش آموزان(شاد): رویکرد کیفی

Authorsمحمد اکبری,صابر شفیعی,هادی پورشافعی,محمدعلی رستمی نژاد
Journalتدریس پژوهی
Page number۹۲-۱۱۶
Serial number۴
Volume number۹
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۲
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

امروزه شبکههای اجتماعی مؤثرترین فضای ارتباطی محسوب میشوند که با همهگیری ویروس کووید - 19 و تعطیلی مدارس نقش آنها پر رنگتر شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی تعاملات معلم و دانشآموزان در شبکه اجتماعی دانشآموزان )شاد( شهر ایلام انجامشد. روش تحقیق مردمنگاری و از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان ابتدایی شهر ایلام هستند که در بستر شبکه شاد تحصیل میکنند و از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظرات 32 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش )باتوجه به محدود بودن نمونه دردسترس و حصول نتایج مورد انتظار( انتخاب شدند. این تحقیق به شناسایی و تبیین تعاملات معلم و دانشآموزان در شبکه اجتماعی دانشآموزان )شاد( منتج شد. یافتههای تحقیق نشان داد، ایجاد تعامل بین معلم و دانشآموزان در شبکه شاد به سه طریق، تعامل به روش واعظ و مستمع، تعامل به روش مشارکتی و تعامل به روش دوستانه انجام میشود، همچنین مهارتهای ضروری ارتباطی و تعاملی در شبکه شاد شامل: مهارتهای اصلی تعامل درسی )تدریس و یادگیری( و همچنین مهارتهای ارتباطی و دوستانه است، از نظر اطلاعرسانها بسترهایی که معلم برای ایجاد تعامل با دانشآموزان باید فراهم کند شامل فنآوری، بسترهای تشویقی و باز گذاشتن جو و دادن اختیار به دانش آموزان برای تعامل است.

Paper URL

tags: تعامل، مردم نگاری، شبکههای اجتماعی، شبکه شاد، دانشآموزان.