Authors | محمد اکبری,صابر شفیعی,هادی پورشافعی,محمدعلی رستمی نژاد |
---|---|
Journal | تدریس پژوهی |
Page number | ۹۲-۱۱۶ |
Serial number | ۴ |
Volume number | ۹ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۲ |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
امروزه شبکههای اجتماعی مؤثرترین فضای ارتباطی محسوب میشوند که با همهگیری ویروس کووید - 19 و تعطیلی مدارس نقش آنها پر رنگتر شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی تعاملات معلم و دانشآموزان در شبکه اجتماعی دانشآموزان )شاد( شهر ایلام انجامشد. روش تحقیق مردمنگاری و از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان ابتدایی شهر ایلام هستند که در بستر شبکه شاد تحصیل میکنند و از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظرات 32 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش )باتوجه به محدود بودن نمونه دردسترس و حصول نتایج مورد انتظار( انتخاب شدند. این تحقیق به شناسایی و تبیین تعاملات معلم و دانشآموزان در شبکه اجتماعی دانشآموزان )شاد( منتج شد. یافتههای تحقیق نشان داد، ایجاد تعامل بین معلم و دانشآموزان در شبکه شاد به سه طریق، تعامل به روش واعظ و مستمع، تعامل به روش مشارکتی و تعامل به روش دوستانه انجام میشود، همچنین مهارتهای ضروری ارتباطی و تعاملی در شبکه شاد شامل: مهارتهای اصلی تعامل درسی )تدریس و یادگیری( و همچنین مهارتهای ارتباطی و دوستانه است، از نظر اطلاعرسانها بسترهایی که معلم برای ایجاد تعامل با دانشآموزان باید فراهم کند شامل فنآوری، بسترهای تشویقی و باز گذاشتن جو و دادن اختیار به دانش آموزان برای تعامل است.
tags: تعامل، مردم نگاری، شبکههای اجتماعی، شبکه شاد، دانشآموزان.