Authors | هادی پورشافعی,سید علیرضا قاسمی,حسین خسروی,مینو میری,فائزه خسروی |
---|---|
Journal | مطالعات روان شناسی تربیتی |
Page number | ۸۲-۱۰۴ |
Serial number | ۲۰ |
Volume number | ۵۱ |
IF | 0.167 |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۳ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی سازگاری دانشآموزان بر اساس فرهنگ مدرسه ای با نقش میانجی کیفیت زندگی در مدرسه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان پسر پایه نهم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2444 نفر بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادقی خوشه ای چندمرحله ای، 334 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. اﺑﺰار پژوهش، پرسشنامههای فرهنگ مدرسه هیگینز دی الساندرو و ساد (1988)، سازگاری دانشآموزان سینها وسینگ (1993) و کیفیت زندگی در مدرسه ویلیامز و باتن (1981) بودند. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رویکرد معادلات ساختاری و نرمافزارهایSPSS-26 و AMOS جهت تحلیل دادهها استفاده شد. بررسی ها نشان میدهد تمامی ضرایب مسیر مستقیم مربوط به رابطه بین فرهنگ مدرسهای با کیفیت زندگی در مدرسه و سازگاری دانش-آموزان، مثبت و معنیدار است(01/0>p). همچنین ضریب مسیر رابطه غیرمستقیم بین فرهنگ مدرسه ای با سازگاری، از طریق متغیر میانجی کیفیت زندگی در مدرسه، در سطح آلفای 01/0 معنیدار است. شاخص برازندگی ریشه واریانس خطای تقریب برابر ۰۷۶/0 و ریشه استاندارد واریانس باقیمانده برابر با ۰۵۴/0 است که نشان دهنده برازش مطلوب مدل است. باتوجه به یافته ها، میتوان از طریق فرهنگ مدرسه ای و کیفیت زندگی در مدرسه، سازگاری دانش آموزان را پیش بینی کرد. لذا نتایج پژوهش دارای تلویحات کاربردی برای مداخلات روانی-تربیتی است که با بهبود کیفیت و شرایط زندگی تحصیلی دانش آموزان در مدرسه و رشد فرهنگ مدرسه ای به کمک مدیران، معلمان و مشاوران مدارس، سازگاری دانش آموزان رشد یابد
tags: سازگاری فرهنگ مدرسه کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان