Authors | فاطمه طاهرپور,هادی پورشافعی,حسین خسروی |
---|---|
Journal | تعلیم و تربیت |
Page number | ۹۱-۱۰۸ |
Serial number | ۳۹ |
Volume number | ۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۳ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خوشبینی و سرزندگی در رفتار نوآورانه معلمان با میانجیگری انعطافپذیری انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 1500 نفر بود که با استفاده از نمونهگیری طبقهای(بر مبنای جنسیت و میزان برخورداری) و بر اساس جدول مورگان تعداد 306 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیر خوشبینی و انعطافپذیری از پرسشنامه لوتانز (2007)، رفتار نوآورانه از پرسشنامه کانتر (1988) و سرزندگی از پرسشنامه شایروم (2004) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامهها را متخصصان تأیید کردهاند. در این پژوهش ضریب پایایی پرسشنامهها با بهکارگیری ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خوشبینی و انعطافپذیری 0/80، رفتار نوآورانه 0/88 و برای سرزندگی 0/72 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و سطح استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون و مدل الگویابی معادلات ساختاری) انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن بود که خوشبینی با میزان بتای 0/42، سرزندگی 0/61 و انعطافپذیری 0/50 پیشبینیکننده رفتار نوآورانه و خوشبینی با بتای 0/39 و سرزندگی با بتای 0/42 پیشبینیکننده انعطافپذیری است. یافتهها نشان دادند که انعطافپذیری نقش میانجی را ایفا میکند.
tags: خوش بینی، سرزندگی، رفتارنوآورانه، انعطاف پذیری، معلمان ابتدایی، شهر بیرجند