CV


Hadi Pourshafei

Hadi Pourshafei

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 1342

CV
Hadi Pourshafei

Associate Professor Hadi Pourshafei

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 1342 |

جایگاه، نقش و چالش های راهبران آموزشی: پژوهشی کیفی

Authorsهادی پورشافعی,مرتضی کدخدا,علیرضا قاسمی
Journalرهبری آموزشی کاربردی
Page number102-121
Serial number۶
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۵
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

چکیده مقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل تجارب زیسته راهبران آموزشی از جایگاه، نقش و چالش‌های ایشان در نظام آموزشی انجام‌شده است روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شد. باتوجه‌به ماهیت پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد، که با مصاحبه عمیق از 16 راهبر آموزشی و تربیتی سال تحصیلی 1402-1403 ، داده‌های اخذشده به اشباع رسید. داده‌های حاصل از تجارب زیسته راهبران به روش کُلایزی (2002) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند و جهت اعتبار یابی از ملاک‌های چهارگانه گوبا و لینکن (1985) استفاده شد؛ همچنین از نرم‌افزار MAXQDA12 به‌عنوان ابزار تحلیل داده‌ها استفاده شد.. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجارب زیسته راهبران، در قالب 7 مضمون اصلی " جایگاه و نقش مدیریتی راهبران آموزشی و تربیتی"، " جایگاه و نقش اجتماعی راهبران آموزشی و تربیتی"، " جایگاه و نقش آموزشی راهبران آموزشی و تربیتی"، " چالش‌های مربوط به مسائل مسافتی" چالش‌های مربوط به مسائل مالی"، " چالش‌های مربوط به مسائل مدرسه" و "سایر چالش‌ها" طبقه‌بندی گردید. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل تجارب زیسته راهبران در این پژوهش نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از وظایف و چالش‌ها پیش روی راهبران آموزشی قرار دارد که با تغییر رویکرد کلی در سیستم آموزشی، قابل‌کنترل است. لذا باید در رویکردهای کلی سیستم آموزشی تجدیدنظر صورت گیرد.

Paper URL