CV


Hadi Pourshafei

Hadi Pourshafei

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 1342

CV
Hadi Pourshafei

Associate Professor Hadi Pourshafei

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 1342 |

رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه¬ای با توجه به نقش میانجی میزان بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان ابتدایی

Authorsهادی پورشافعی,مسعود طاهرپور کلانتری
Journalاخلاق در علوم و فناوری
Page number85-93
Serial number۲۵
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۳
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

زمینه: اخلاق حرفه­ ای یکی از عوامل توسعه حرفه ای معلمان است که موجب رشد و تقویت توسعه حرفه ­ای معلمان می­شود. پژوهش حاضر با هدف رابطه بین توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای با توجه به نقش میانجی میزان بکار گیری اصول آموزش بزرگسالان در معلمان شهر سرایان انجام گردید. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سرایان در سال تحصیلی 99-1398 که 140 نفر می‌باشند و نمونه پژوهش که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انجام شد که با جدول مورگان حجم نمونه 103 نفر بودند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه­ای، پرسشنامه استانداردهای توسعه حرفه­ ای معلمان، پرسشنامه محقق ساخته اصول آموزش بزرگسالان بود. روایی پرسشنامه‌ها از نوع محتوایی و پایایی آن­ها برمبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 86/0 و 89/0 برآورد گردید. برای تجزیه‌ وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر) در نرم‌افزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل استفاده گردید. یافته­ ها: نتایج نشان داد بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان برای استانداردهای دوم، چهارم، پنجم، هشتم و نهم (ایجاد و حفظ جو یادگیری، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی وانعکاس یادگیری وآموزش، دانش محتوایی، بکارگیری تکنولوژی آموزشی) واسطه گر مناسبی برای پیش بینی اخلاق حرفه ­ای معلمان است. نتیجه گیری: قراردادن استاندارد­ها در برنامه­ های تربیت معلم و بکارگیری اصول آموزش بزرگسالان در دوره­های تربیت معلم می­تواند موجب اخلاق حرفه­ای معلمان می شود.

Paper URL