| Authors | هادی پورشافعی,محسن آیتی,اکرم ده باشی |
|---|---|
| Journal | مطالعات برنامه درسی |
| Page number | 97-126 |
| Serial number | ۱۶ |
| Volume number | ۷۴ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۴ |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت جاری آموزشوپرورش در جهت پرورش شایستگیهای فراگیران دوره ابتدایی بود. به این منظور از روش داده بنیاد و رویکرد اشتراوس و کوربین (2006) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معلمان و سایر اطلاعرسانهای کلیدی مرتبط با حیطه موضوعی بودند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبههای فردی نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید، نمونه آماری شامل 27 نفر از مدیران و معلمان بودند که به شیوه نظری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهای تحلیلشدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که کاریکاتوری شدن شایستگی فراگیران نظام آموزشی، بهمثابه پدیده محوری عمل میکند و زمینههای فردی، آموزشی و اجتماعی در این بخش تأثیرگذارند. همچنین عوامل مؤثر بر وضعیت جاری، تمرکزگرایی نظام آموزشی، ضعف در اجرای ارزشیابی کیفی، خودآگاهی فراگیران عنوان شد. راهبردهای مدنظر مشارکتکنندگان در پژوهش نیز در سه محور شبکهسازی درزمینهٔ پرورش شایستگیها، ارتقا مهارتها و شایستگیهای عوامل دخیل در نهادینهسازی شایستگی، توجه تفاوتهای فردی و بومی درزمینهٔ شایستگی عنوان گردید.