| نویسندگان | محمدرضا اسدی یونسی,میترا راستگومقدم,فرزانه بخشی |
| نشریه | خانواده و پژوهش |
| شماره صفحات | 87-108 |
| شماره سریال | ۱۵ |
| شماره مجلد | ۲ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۱۸ |
| رتبه نشریه | ISI |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دو گروه از
دختران دورۀ دوم متوسطۀ شهر بیرجند بود که برحسب میزان مشارکت بالا و پایین مادران
آنها در امور تحصیلی انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّی-مقایسهای بود.
جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر بیرجند در
3141 بود و گروههای نمونۀ مورد مقایسه، در مجموع شامل 06 - سال تحصیلی 49
آزمودنی بودند که با روش نمونهگیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری
دادههای پژوهش ابتدا در مرحلۀ اول پرسشنامۀ " ادراک از مشارکت مادران در امور
تحصیلی فرزندان" روی 386 آزمودنی اجرا شد و پس از محاسبۀ نمرات اکتسابی
دانشآموزان در این پرسشنامه دو گروه 16 نفری)یک گروه با کمترین نمرات و یک گروه
با بیشترین نمرات( به عنوان گروههای نمونه و برای مقایسه با هم انتخاب شدند. در
مرحلۀ دوم، معدل نمرات پیشرفت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و
خردهمقیاس خودکارآمدی تحصیلی، برگرفته از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای
یادگیری مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس
چندمتغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که دو گروه نمونه از نظر انگیزش و
خودکارآمدی تحصیلی دارای تفاوت معنادار بودند اما در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار
میان دو گروه مشاهده نگردید. بهعبارت دیگر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دخترانِ
مادرانِ با مشارکت بالا بهطور معنادار بیشتر از دخترانِ مادرانِ با مشارکت پایین بود اما
پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معنادار آماری با هم نداشت.
لینک ثابت مقاله