نویسندگان | محمدحسین سالاری فر,عارف کشتگر,میترا راستگومقدم |
---|---|
نشریه | فصلنامه روانشناسی تربیتی |
شماره صفحات | ۱۴۹-۱۶۹ |
شماره سریال | ۱۸ |
شماره مجلد | ۶۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه حافظه کاری دانشآموزان ابتدایی نارساخوان ادراکی،زبانشناختی و عادی در خواندن بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. این پژوهش شامل سه جامعه آماری دانشآموزان پسر ابتدایی پایه سوم و چهارم نارساخوان ادراکی، نارساخوان زبانشناختی و عادی در خواندن در شهر مشهد در سال تحصیلی 33-38 بود که از هر جامعه 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه برای جامعه اول و دوم به صورت هدفمند و برای جامعه سوم به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نمونهها از نظر هوش همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش آزمونهای هوش ریون )1351 ،)ارزیابی خواندن فارسی پوراعتماد )1381 ،)تکلیف دیداری کیم کاراد )1345 )و حافظه مستقیم و معکوس وکسلر )1345 )بودند. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد سطح حافظه کاری در سه گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری دارد. سطح عملکرد دو گروه نارساخوان در متغیرهای حلقه واجشناختی، لوح دیداری- فضاییو مجریمرکزیبه طور معناداریپایینتراز دانشآموزان عادیبود. همچنین سطح عملکرد دانشآموزان نارساخوان زبانشناختی از نارساخوان ادراکی در متغیر حلقه واجشناختی به طور معناداری پایینتربود و تفاوت معناداریبین دانشآموزان نارساخوان ادراکی و نارساخوان زبانشناختی در سایرمتغیرها مشاهده نشد. بنابراین بر اساس یافتهها، میتوان گفت سطوح حافظه کاری دانشآموزان نارساخوان و عادی با یکدیگر متفاوت است و با تقویت حافظه کاری میتوان عملکرد خواندن آنان را افزایش داد. همچنین از آن جا که دانشآموزان نارساخوان زبانشناختی نقص بیشتری در حلقه واجشناختی دارند، باید به طور خاص از این نظر مورد توانبخشیهای دقیقترقرار گیرند
tags: حافظه کاری، خواندن، نارساخوان ادراکی، نارساخوان زبانشناختی