رزومه


میترا راستگو مقدم

میترا راستگو مقدم

استادیار

بازنشسته

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۴۶

رزومه
میترا راستگو مقدم

استادیار میترا راستگو مقدم

بازنشسته
دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۴۶ |

Analysis and comparison of oral language quality in hearing children with hearing loss ones having hearing aids and cochlear implants from two aspects of syntax and semantics

نویسندگانHossein Navidinia,Mitra Rastgoumoghadam,
نشریهLanguage Related Research- جستارهای زبانی
شماره صفحات395-425
شماره سریال13
شماره مجلد6
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار2023
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc،Scopus

چکیده مقاله

گرچهمهارت زبانی کودکان کمشنوا به کمک سمعک و کاشت حلزون شنوایی وگفتار درمانی ارتقا مییابد، اما به علت اینکه آغاز شنوایی در اینکودکان با تأخیر صورتمیگیردو باتوجه به اینکه آموزش کودکان کمشنوا در مدارس عادی انجام میشود، لازم است که عملکرد زبان شفاهیاینکودکان در مقایسه با همسالان شنوایشان به دقت بررسی شود. لذاپژوهشحاضربه تحلیل ومقایسةمؤلفههای زبان شفاهی از دو جنبة معناشناسی و نحو درکودکانکمشنوادارای سمعک و حلزون شنواییباهمسالان شنوا پرداخته است.به این منظور تعداد39کودک6تا8سال، شاملشانزده کودک شنوا، سیزده کودک دارای پروتز حلزون شنوایی و ده کودک دارای سمعک به کمک آزمونTold-p:3بررسی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهایکروسکال والیس و یومنویتنینشانداد، میان کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک، از لحاظ مهارتهای نحوی و معناشناسی تفاوت معنیداری وجود ندارد و این کودکان دردریافت و درک معانی کلمات و جملات،در ارائة تعاریف شفاهی از کلمات و توانایی شناختن و به کارگیری اشکال تکواژ،اما بین کودکان شنوا و دو گروه کودکان کم عملکرد یکسانی دارند.شنوا از جنبههای نحو و معناشناسیاختلاف معنیداری وجود دارد و کودکان شنوا عملکرد بهتری دارند. بنابراین لازم است که کودکانکمشنواتا رسیدن به سطح زبانی کودکان شنوا بهطور جدی تحت آموزشهای توانبخشی کلامیـ شنیداری قرار گیرند.عدم توجه به این موضوعمیتواند اثر نامطلوبی بر پیشرفتتحصیلی و آیندة شغلی کودکان کمشنوا داشته باشد.

لینک ثابت مقاله