| نویسندگان | محمدرضا اسدی یونسی,مرضیه سپاهی,میترا راستگومقدم |
| نشریه | خانواده و پژوهش |
| شماره صفحات | 107-132 |
| شماره سریال | ۲۲ |
| شماره مجلد | ۱ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۵ |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بســته آموزش فرزندپروری متمرکز بر تقویت
عزتنفس برای والدین، براساس نظریه خودتعیینگری انجام شده که براساس آن حمایت
از نیازهای اساسی روانشناختی (خودمختاری، شایستگی، ارتباط) بر عزتنفس تأثیرگذار
است. روش پژوهش در مرحله تدوین بستۀ آموزشی از لحاظ هدف، در زمره مطالعات کیفی و
از نوع مرور نظاممند و در مرحلۀ اعتباریابی بسته آموزشی تدوینشده، از روایی محتوایی به
ّ شکل کمی استفاده شده است. جامعه آماری مربوط به مرحله اعتباریابی بسته، صاحبنظران
و متخصصان حوزه روانشناســی و مشاوره بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، پنج نفر
بهعنوان نمونه و اعضای پانل اعتباربخشــی انتخاب شدند. ضریب نسبی روایی محتوا برای
هر آیتم بســته یک و شاخص روایی محتوا برای کل بســته نیز برابر با یک محاسبه شده
است. نتایج نشانداد که بسته آموزش فرزندپروری متمرکز بر تقویت عزتنفس برای والدین
براســاس نظریه خودتعیینگری، از روایی محتوایی مناسب بهرهمند است و میتوان از آن
برای کاربردهای آموزشی و پژوهشی استفاده کرد.
لینک ثابت مقاله