CV Personal Website


Mohammad Ali Rostaminezhad

Mohammad Ali Rostaminezhad

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 19780910

CV Personal Website
Mohammad Ali Rostaminezhad

Associate Professor Mohammad Ali Rostaminezhad

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 19780910 |

Mohammad Ali Rostaminezhad is AssistantProfessor of Instruc-tional technology at University of birjand, Iran. His research interest is ICT in education with especial attention to e-learning, e-assessment, so-cial media in education, technology in teaching students with especial needs. He also involved in designing and developingelectronic education-al content. Dr. Rostaminezhad has M.A. and Ph.D in instructional tech-nology from Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

نمایش بیشتر

اندازه اثر همیار تقلب بر عملکرد دانشجویان در آزمون الکترونیکی کرونایی

Authorsمحمدعلی رستمی نژاد
Conference Titleهمایش ملی تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید 19
Holding Date of Conference2020-08-11
Event Placeتهران
Page number0-0
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

همیار تقلب اصطلاحی بود که با فراگیری آموزش الکترونیکی کرونایی در برخی خبرگزاری¬ها بر سر زبان‌ها افتاد و واکنش¬های متفاوتی در جامعه دانشگاهی داشت. هدف پژوهش حاضر شناسایی اثر همیار تقلب احتمالی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است. با استفاده از روش پژوهش علی-مقایسه¬ای، عملکرد تحصیلی دانشجویان در یک آزمون الکترونیکی حضوری در نیمسال دوم سال تحصیلی 97 با همان آزمون در نیمسال دوم سال تحصیلی 98 با استفاده از آزمون تی مستقل مقایسه شد. یافته¬¬ها نشان داد میانگین نمره دانشجویان در آزمون الکترونیکی حضوری 11.36 و در آزمون الکترونیکی غیرحضوری(کرونایی) 9.76 بوده است. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت میان شرایط معنی-دار است(t=-252,df=102,p=0.006). اندازه اثر 0.5 به‌دست‌آمده نیز اندازه اثر قابل‌توجهی است. یافته¬های پژوهش حاضر نشان می¬دهد عملکرد تحصیلی دانشجویان باوجود عدم وجود همیار تقلب در آزمون¬های الکترونیکی حضوری بیشتر از آزمون¬های الکترونیکی غیرحضوری در ایام کرونا است. این یافته مفروضه¬هایی را مطرح می¬کند اول، همیار تقلبی وجود ندارد؛ دوم، اگر وجود دارد اثر آن نه‌تنها مثبت نیست بلکه منفی است؛ سوم، کیفیت آموزش الکترونیکی کرونایی در حدی پایین بوده که همیار تقلب هم نتوانسته جبران کند؛ چهارم، شرایط آزمون کرونایی تا حدی استرس‌زا بوده که همیار تقلب هم نتوانسته جبران کند. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد به‌طورکلی حداقل در نیمسال کرونایی نه‌تنها نباید نگران تقلب بود بلکه باید نگران حق ضایع‌شده دانشجویان بود. آنچه برای نیمسال آتی پیشنهاد می¬شود استفاده از راهبرد ارزشیابی مستمر و متنوع نه برای جلوگیری از تقلب بلکه برای جلوگیری از تضییع حقوق دانشجو است؛ از طرفی استفاده از این راهبرد برای ارتقاء کیفیت آموزش الکترونیکی نه‌تنها ضروری بلکه یک اصل حیاتی است

Paper URL