Authors | محمدعلی رستمی نژاد,ریحانه پیروزمند,سمانه قدیری |
---|---|
Conference Title | سومین همایش ملی چشم اندازهای آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۳-۰۵-۳۱ |
Event Place | اراک |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
استفاده از تکنیک ردیابی چشم به عنوان ابزاری برای آشکارسازی فرآیند یادگیری، یک رویکرد پژوهشی جدید و در حال توسعه در حوزه آموزش است، لذا بررسی کاربستهای این فناوری نوین در مطالعات آموزشی به منظور ارتقاء فرآیند های آموزشی از اهمیت بسزایی برخودار است. هدف پژوهش حاضر مروری بر پژوهشهای حوزه کاربست فناوری ردیاب چشمی در مطالعات چند رسانه، به منظور شناسایی کاربست¬های دستگاه آزمایشگاهی ردیابی چشم در پژوهش¬های یادگیری چندرسانه¬ای است. در پژوهش حاضر از روش مرور سریع استفاده شد. به منظور یافتن پژوهشهای حوزه مورد نظر، جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و پایگاههای خارجی انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فناوری ردیاب چشمی در حوزه فرآیندهای شناختی و عاطفی در پژوهشهای چندرسانهای دارای بالاترین کاربست بوده است. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اندازهگیریهای حرکت چشم استنباطهایی در مورد فرآیندهای شناختی انتخاب، سازماندهی و یکپارچگی در چند رسانه های آموزشی ارائه میدهد. علاوه بر این، فناوری ردیابی چشمی میتواند به ارزیابی مواد یادگیری و بررسی اصول طراحی در محیطهای یادگیری کمک کند و نیز فرصتی را برای محققان آموزشی فراهم کند تا نتایج یادگیری و فرآیندهای شناختی را به هم پیوند دهند.
tags: فناوری ردیابی چشم، چندرسانهای آموزشی، مرور سریع