CV Personal Website


Mohammad Ali Rostaminezhad

Mohammad Ali Rostaminezhad

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Ph.D

Birth Year: 19780910

CV Personal Website
Mohammad Ali Rostaminezhad

Associate Professor Mohammad Ali Rostaminezhad

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Ph.D | Birth Year: 19780910 |

Mohammad Ali Rostaminezhad is AssistantProfessor of Instruc-tional technology at University of birjand, Iran. His research interest is ICT in education with especial attention to e-learning, e-assessment, so-cial media in education, technology in teaching students with especial needs. He also involved in designing and developingelectronic education-al content. Dr. Rostaminezhad has M.A. and Ph.D in instructional tech-nology from Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

نمایش بیشتر

سواد هوش مصنوعی بستری برای تحقق استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی

Authorsمحمدعلی رستمی نژاد,مریم ایزی
Conference Titleاولین کنفرانس بین المللی اخلاق دیجیتال و فضای مجازی
Holding Date of Conference2024-02-19
Event Placeتهران
Page number0-0
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

با فراگیر شدن هر نوع فناوری در دو قرن اخیر؛ تلاش متخصصان تعلیم و تربیت برای استفاده اثربخش از آن فناوری به انواع سواد ختم می¬شود. سواد رادیویی، تلویزیونی و مصادیق قدیمی¬تر آن و اکنون، سواد هوش مصنوعی، تلاش جدید متخصصان برای توانمندکردن شهروندان برای استفاده بهینه از فناوری هوش مصنوعی در تحصیل و زندگی است. با فراگیر شدن هر نوع فناوی یکی از ملاحظات مهم، ملاحظات اخلاقی به ویژه در استفاده از آن است. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش سواد هوش مصنوعی در استفاده اخلاقی از آن است؛ برای رسیدن به این هدف از روش مرور مطالعاتی روایی و چارچوب SALSA (جستجو، ارزیابی، ترکیب و تحلیل) استفاده شد. یافته ¬ها حاکیست، سواد هوش مصنوعی مفهوم جدیدی است که با فراگیر شدن هوش مصنوعی در نظام های آموزشی رواج پیدا کرده است. سواد هوش مصنوعی شامل دانش مفاهیم، مهارت¬ها و ملاحظات اخلاقی پیرامون ایجاد و استفاده از هوش مصنوعی است. غایت آن تبدیل شدن افراد به شهروندان فرهیخته برای اقتصاد رو به رشد هوش مصنوعی است. محتوای سواد هوش مصنوعی مواردی چون ارزیابی نقادانه، ملاحظات اخلاقی، دانش فنی و دانش کاربردی را در بر می ¬گیرد. محتوای اخلاقی سواد هوش مصنوعی، ملاحظات انسان محور چون انصاف، پاسخگویی، شفافیت، اخلاق و ایمنی را در بر می گیرد. از روش های یادگیری مبتنی بر پروژه همیارانه، توسعه نرم افزار، حل مسئله، قصه گویی دیجیتال و استفاده از عناصر بازی برای رسیدن به غایت سواد هوش مصنوعی استفاده می شود. برای مدرسان نیز استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی مانند سیستم های آموزش هوشمند و شخصی سازی شده جزء سواد هوش مصنوعی محسوب می¬شود. در ادامه، یافته ها، بحث و پیشنهادهایی برای توسعه سواد هوش مصنوعی در نظام تربیتی ایران ارائه شده است.

Paper URL