شناسایی محتوای آموزشی سواد هوش مصنوعی به دانش آموزان با رویکرد تحلیل مضمون

Authorsمحمدعلی رستمی نژاد,مریم ایزی
Conference Titleچهارمین همایش ملی آموزش هوشمند؛ فرصت ها، چالش ها و دستاوردها
Holding Date of Conference۲۰۲۴-۰۵-۰۸
Event Placeهمدان
Page number۰-۰
PresentationSPEECH
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

استفاده یا سوء استفاده از هوش مصنوعی در جامعه، بستگی به فرهیختگی استفاده¬کنندگان آن دارد. یکی از مهمترین روش¬های رسیدن به این فرهیختگی، آموزش سواد هوش مصنوعی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی محتوای آموزشی برنامه¬های سواد هوش مصنوعی برای غیر متخصصان است. برای رسیدن به این هدف از روش مرور روایی(نقلی) و چارچوب SALSA (جستجو، ارزیابی، ترکیب و تحلیل) استفاده شد. برای تحلیل محتوای 18 مقاله¬ای که معیارهای شمول را داشتند؛ از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در تحلیل مضمون 440 کد اولیه مربوط به «محتوای سواد هوش مصنوعی» شناسایی شد. پس از جستجو و بازبینی مضامین، کدهای اولیه در 9 طبقه اصلی قرار گرفتند. 1) دانش پایه هوش مصنوعی؛ 2) یادگیری ماشینی و الگوریتم¬ها برای غیرمتخصصان؛ 3) حل مسأله؛ 4) اخلاق هوش مصنوعی؛ 5) فعالیت و کار با ربات¬ها و بازی¬های هوشمند؛ 6) برنامه¬نویسی هوش مصنوعی برای غیرمتخصصان؛ 7) پیامدهای هوش مصنوعی؛ 8) استفاده و کار با ابزارهای هوش مصنوعی و 9) داده¬کاوی. در پایان، کمبود دانش هوش مصنوعی معلمان به عنوان چالش اساسی ارتقاء سواد هوش مصنوعی شناسایی و آموزش سواد هوش مصنوعی به معلمان پیش¬بایست موفقیت برنامه¬های سواد هوش مصنوعی مورد بحث قرار گرفت.

Paper URL

tags: سواد هوش مصنوعی؛ هوش مصنوعی در آموزش، برنامه درسی هوش مصنوعی